A tranzakciós illeték áthárítása után tavasszal 3,7 százalékkal emelkedhetnek a banki díjak. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint lehetnek bankok, akik üzletpolitikai okokból bizonyos szegmensekben nem élnek a jogszabály által adott díjemelési lehetőséggel, ám lehetnek olyan esetek is, amikor a pénzintézetek – törvényesen – megkerülik a számladíjak emelésére vonatkozó szabályozást.
Az elmúlt évben az átlagos éves infláció 3,7 százalék volt – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). “Mindez azt jelenti, hogy idén tavasszal ilyen mértékben emelhetik meg a bankszámlákhoz, de még a hitelekhez kapcsolt szolgáltatási díjaikat és jutalékaikat a lakossági ügyfelek felé a kereskedelmi bankok“ – hívja fel a figyelmet Gergely Péter.
A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztet, hogy a 2022-es 14,5 és a 2023-as 17,6 százalékos emelést szinte minden pénzintézet teljes mértékben beépítette díjaiba, és szerinte idén is hasonló lépés várható.
Már a második drágulás idén
A tavaszi díjemelési hullám a tranzakciós illeték emelését követő drágulást követi: “A bankok – a kormány rendelkezése alapján – fél év elteltével terhelhették tovább ügyfeleik felé az átutalások és készpénzfelvételek után felszámított, a költségvetésbe fizetendő illeték 50 százalékos emelkedést” – emlékeztet a szakértő.
Gergely Péter épp ezért nem zárja ki, hogy lesznek olyan pénzintézetek, akik marketing célból a mostani díjemelést nem a teljes szolgáltatási palettán érvényesítik, az üzletpolitikailag fontos területeken így egyes bankoknál elmaradhat a banki díjak indexálása.
A szakértő szerint ilyenek lehetnek a hitelezéshez kapcsolt költségek, ahol a teljes hiteldíj mutatóba (thm) a hitelezéshez kapcsolódó díjak (hitelbírálati és/vagy folyósítási díj, zárlati díj) beleszámítanak.
A jegybanki kamatcsökkentés lassulása és ezzel párhuzamosan a pénzpiaci (referencia)kamatok visszafogott csökkenése miatt az egymással versengő pénzintézetek számára fontos lehet, hogy a hitelek thm-szinje ne emelkedjen. (Persze, az is igaz, hogy a hitelek döntő részénél a kezdeti díjakat a bankok évek óta lényegében teljesen elengedik.)
Április-májusban jön a drágulás
A jogszabályok értelmében a díjemelésekről az ügyfeleket 60 nappal azok bevezetése előtt tájékoztatni kell, ezért a fogyasztói árak emelkedése miatt történő díjemelésekre március végétől, de inkább április elejétől kell majd számítani. A díjemelési szezon májusig tart – a BiztosDöntés.hu szakértője szerint “a bankok eltérő időben jelentik majd be lépéseiket”.
Az eddigi tapasztalatok szerint
emelkedhetnek a számlavezetési díjak, de az egyes tranzakciókhoz kapcsolt megbízások – átutalás, készpénzfelvétel –, vagy épp banki kapcsolattartás (sms, push üzenetek) díjainak egyedi költségének emelésére is lehetőséget ad a jogszabály.
Megkerülhető a díjemelési plafon
A korábbi évek jelentős díjemelései nyomán nem volt fontos figyelmeztetni az ügyfeleket, ám a mostani – az előző évekhez képest valóban visszafogottabb – drágítási lehetőség mellett nem árt nyomatékosítani, hogy
a bankok a szerződést egyoldalúan nem módosíthatják új díj vagy költség bevezetésével.
“Az egyes kamat, díj vagy költségelemek szerződésben meghatározott számítási módja sem módosítható egyoldalúan, az ügyfél számára kedvezőtlenül, ám a pénzintézeteknek van módja arra, hogy az engedélyezettnél jelentősebben drágítsák a szolgáltatásaikat”
– hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu szakértője.
Gergely Péter szerint ennek módja az, hogy a bank a megítélése szerint számára nem megfelelő szintű bevételt hozó szolgáltatást a jövőben már nem értékesíti, és így az új ügyfelek az adott terméket már nem vehetik igénybe.
A meglévő ügyfelek számára a nem értékesített termékek esetében módja van a szolgáltatónak a szerződés továbbvitelére – ebben az esetben a díjakat a fogyasztói árak emelkedésével emelheti – de 60 napra a meglévő ügyfelek esetében is felmondhatja a szerződést.
Jellemzően a nem értékesített termékek esetében a bank valamelyik másik szolgáltatását ajánlja az ügyfelek figyelmébe – ezt azonban az ügyfél nem köteles elfogadni. “Ha a szerződést ebben az esetben az ügyfél kérésére szüntetik meg, a bank 30 napon belül köteles elszámolni az ügyféllel” – emlékeztet Gergely Péter.
A díjkimutatás segíthet a legmegfelelőbb szolgáltatás kiválasztásában
A szakértő szerint a bankszámla kalkulátorok nagy segítséget jelenthetnek az ügyfél számára optimális számlaszolgáltatás megtalálására. “Hogy milyen banki szolgáltatásokat vehetők ténylegesen igénybe és ennek milyen költségei vannak, arról a január végéig a bankok által kötelezően megküldendő díjkimutatásból tájékozódhatnak az ügyfelek” – teszi hozzá Gergely Péter.