Rengeteg szó esik, millió cikk születik (és valószínűleg még születni is fog) a mesterséges intelligencia legkülönbözőbb felhasználási formáiról, valamint annak szabályozásáról az AI Act-ről. Gyakorló jogászként nem csak utóbbival szükséges foglalkoznunk, hanem meg kell találni annak módját, hogy hogyan tudjuk beépíteni a mesterséges intelligencia vívmányait a napi munkánkba, ezáltal egyben könnyíteni is azt.

A mesterséges intelligencia egyik gyakori felhasználási formája az úgynevezett LLM-ek (Large Language Modells) vagy magyarosan nagy nyelvi modellek, amik képesek ember által bevitt kérdéseket értelmezni és válaszolni azokra. Praktikusan, ezek megjelenési formái a chatbotok. Legismertebb képviselőik olyan széles körben elterjedt fejlesztések, mint a Chat GPT vagy a Gemini, amivel gyakorlatilag bármilyen témakörben lehet – bizonyos szinten – társalogni. Azonban ez tud hátrány is lenni. Mivel az előbb említett alkalmazások egy nagyon tág és elképesztően nagy mennyiségű adatbázisokból tanulnak, ezért óhatatlanul rengeteg olyan dolgot is megtanultak, ami számunkra irreleváns és így könnyebben fognak pontatlan, túl általános vagy kitérő választ adni.

Azonban léteznek az olyan szűkebb, egy témakörre koncentráló LLM alapú chatbotok, mint a www.GDPRsmart.org.

Az adatvédelem a mai formájában egy viszonylag új, ám annál nagyobb jelentőséggel bíró jogág (ami a jövőben csak még nagyobb jelentőséggel fog bírni), ezért lehetséges volt összegyűjteni, mik azok a jogszabályok, EU-s és hatósági iránymutatások, gyakorlati példák, oktató anyagok, amelyek szükségesek lehetnek egy erre a jogterülere koncentráló, LLM alapú chatbot létrehozásához.

Egy általános LLM-el szemben a www.GDPRsmart.org

  • csak annyi és csak olyan tanulóadatokból tanult, amire feltétlenül szükség van – pontos, szakszerű válaszok, szaknyelven,
  • bármikor frissíthető, aktualizálható a tudása – ha például megjelenik egy új EDPB iránymutatás, akár aznap feltölthető a tanulóadatok közé,
  • gyakorló, adatvédelmi szakértőként dolgozó jogász fejlesztette.

Ezen felül képes konkrét jogesetekben is szakmai álláspontot kialakítani (pl. mondd meg milyen adatvédelmi aspektusai lehetnek egy tárasházi kamerarendszernek), valamint egy pillanat alatt képes a könnyebb megértés, szemléltetés végett példákat generálni (pl. mondj 5 példát közös adatkezelésre!). De ha csak egyszerűen nem jut eszünkbe valami, akkor is rendkívül hasznos és persze gyors megoldás tud lenni a célzott válaszával.

Végezetül, fontos megemlíteni azt a mesterséges intelligencia témájú előadásokon, konferenciákon gyakran elhangzó bölcsességet, miszerint

nem a mesterséges intelligencia fogja elvenni a munkánkat, hanem az a kollégánk vagy versenytársunk, aki jobban tudja használni a mesterséges intelligenciát, mint Mi.

A www.GDPRsmart.org, ami minden gyakorló jogásznak nagy segítség lehet adatvédelmi tárgyú munkáihoz, ITT elérhető, az első két hónapban ingyenes regisztráció mellett!

Update: Decembertől elérhető lesz a regisztrációval rendelkező felhasználók számára egy újabb chatbot, ami ismerni fogja a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság összes publikus határozatát!