A farkasvadászat ausztriai tilalma érvényes. E tilalomtól a gazdasági károk megelőzése érdekében csak akkor lehet eltérni, ha a farkaspopuláció kedvező védettségi helyzetben van, ami Ausztriában nem áll fenn – szögezi le az Európai Unió Bírósága C-601/22. számú, WWF Österreich és társai ügyben hozott ítéletében.

Több állat- és környezetvédelmi szervezet vitatja a tiroli regionális közigazgatási bíróság (Ausztria) előtt, hogy Tirol tartomány kormánya ideiglenesen (2022. július 29-étől október 31-éig terjedő időszakra) engedélyezte egy farkas elejtését. (Az osztrák kormány szerint a farkast nem sikerült elejteni.) Ez a farkas korábban mintegy 20 juhot pusztított el a legelőkön.

Az élőhelyvédelmi irányelv(a 2013. május 13-i 2013/17/EU tanácsi irányelvvel módosított, a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állatok és növények védelméről szóló, 1992. május 21-i 92/43/EGK tanácsi irányelv) szerint a farkasok szigorúan védettek. Ennélfogva főszabály szerint tilos a vadászatuk. Márpedig a farkaspopuláció ausztriai fejlődésére és arra tekintettel, hogy bizonyos tagállamok kivételekben részesülnek, a tiroli regionális közigazgatási bíróságnak kétségei vannak e tilalom érvényességét illetően. Ezért e bíróság ezzel kapcsolatban kérdést intézett a Bírósághoz. Arra az esetre, ha a Bíróság a tilalmat érvényesnek tekintené, e bíróság azt kéri a Bíróságtól, hogy az pontosítsa az e tilalomtól való eltérést – tehát valamely példány elejtésének engedélyezését – lehetővé tévő feltételeket.

A Bíróság megállapítja, hogy a vizsgálat nem tárt fel egyetlen olyan tényezőt sem, amely érinthetné a farkasok Ausztriában fennálló szigorú védelmének érvényességét. A Bíróság emlékeztet arra, hogy Ausztria az Európai Unióhoz 1995-ben történt csatlakozásakor nem élt fenntartással e védelemmel kapcsolatban. Amennyiben az osztrák kormány úgy véli, hogy az ausztriai farkaspopuláció változása folytán az uniós jogalkotónak időközben meg kellett volna szüntetnie a farkasok Ausztriában fennálló szigorú védelmét, főszabály szerint lehetősége van intézményi mulasztás megállapítása iránti keresetet indítani, amit azonban mindeddig nem tett meg. A Bíróság ugyanakkor hangsúlyozza, hogy az Uniót köti a Berni Egyezmény (az 1979. szeptember 19-én Bernben aláírt, az európai vadon élő növények, állatok és természetes élőhelyeik védelméről szóló egyezmény), amely szigorúan védi a farkasokat. Továbbá az osztrák kormány is elismerte, hogy Ausztriában a farkaspopuláció nincs kedvező védettségi helyzetben.

Ahhoz, hogy az osztrák hatóságok súlyos – például az állattenyésztésben bekövetkező – károk megelőzése érdekében engedélyezhessék a farkasvadászat tilalmától való eltérést, biztosítaniuk kell, hogy a következő feltételek teljesülnek:

1. A farkaspopulációnak mind helyi (tiroli tartományi), mind nemzeti (ausztriai) szinten kedvező védettségi helyzetben kell lennie, ami nem áll fenn. Ráadásul, még ha teljesülne is ez a feltétel, akkor is meg kellene bizonyosodni arról – amennyiben a rendelkezésre álló adatok ezt lehetővé teszik –, hogy ez a kedvező védettségi helyzet a határokon átnyúló szinten is érvényes.

2. Az eltérés e három szint egyikén sem befolyásolhatja hátrányosan a kedvező védettségi helyzet fenntartását. Ha a védettségi helyzet helyi és nemzeti szinten kedvező, akkor a határon átnyúló szinten a lehetőségekhez képest kell elvégezni az értékelést. A Bíróság megjegyzi, hogy Svájc és Liechtenstein is figyelembe vehető, mivel a Berni Egyezmény őket is köti.

3. A súlyos kárnak – legalábbis nagyrészt – az érintett példánynak kell betudhatónak lennie. (A kárnak nem szükséges bekövetkeznie; a kár bekövetkezésének fokozott valószínűsége elegendő.) Nem elegendő az olyan közvetett kár, amelyek nem kizárólag e farkasnak tudható be, valamint amely a gazdálkodásról való lemondásból és a haszonállatok teljes számának emiatti csökkentéséből ered.

4. Nincs más megfelelő megoldás. E tekintetben figyelembe kell venni más elképzelhető megoldások, mint például az alpesi legelők védelmére irányuló intézkedések8 gazdasági következményeit is. E gazdasági következményeknek azonban nem lehet döntő jelentőséget tulajdonítani. Továbbá e megoldásokat mérlegelni kell a farkaspopuláció kedvező védettségi állapotának fenntartására vagy helyreállítására irányuló általános célkitűzéssel szemben.