Az Európai Parlament szerdán megerősítette a tagállamok együttműködését a közlekedési szabálysértések határokon átívelő nyomozásában, hogy segítsenek megelőzni a külföldön történő vakmerő vezetést. A frissített szabályok bővítik a határokon átívelő nyomozást lehetővé tevő közlekedési szabálysértések körét, rögzítik továbbá, hogy a közlekedési bírságot 11 hónapon belül ki kell szabni.

Mivel jelenleg a határokon átívelő közlekedési szabálysértések mintegy 40 százaléka büntetlenül marad, a képviselők frissítették a szabályokat, hogy a tagállamok jobban együttműködjenek és segítsék egymást a közlekedési szabálysértésért felelős külföldi sofőrök felkutatásában.

Az új szabályok arra kötelezik a nemzeti hatóságokat, hogy egy másik uniós ország megkeresésére haladéktalanul, legkésőbb két hónapon belül válaszoljanak, miután összegyűjtötték a szükséges információkat.

Ezen túlmenően a szabálysértés elkövetésének helye szerinti tagállam kérésére az elkövető lakóhelye szerinti uniós ország átveheti a közúti közlekedési bírságok beszedését, feltéve, hogy az összeg meghaladja a 70 eurót (kb. 27 600 forintot) és az összes jogi lehetőség kimerítése után sem került kifizettetni a bírságot az elkövetés helyeként szolgáló tagállamnak.

További szabálysértések

Az frissített szabályok kibővítik a nem helyi lakos járművezetők által elkövetett azon közlekedési szabálysértések listáját, amelyek határokon átívelő segítségnyújtást váltanak ki, és bírságot vonhatnak maguk után. A gyorshajtás, az ittas vezetés vagy a piros lámpánál való megállás elmulasztása mellett az uniós jogalkotók többek között

a veszélyes parkolás, a veszélyes előzés, a szalagkorlát átlépése és a cserbenhagyás szabálysértésekkel egészítették ki ezt a listát.

Egyértelmű határidő és a magánbehajtókra vonatkozó tilalom

Annak az uniós tagállamnak, ahol a közlekedési szabálysértés történt, a szabálysértés elkövetésétől számított 11 hónap áll rendelkezésére, hogy közlekedési szabálysértési értesítést bocsásson ki. A szabálysértési értesítésnek tartalmaznia kell a szabálysértés időpontját és körülményeit, valamint a bírság megfellebbezésének módjára vonatkozó információkat.

Az EP-képviselők kezdeményezésére

a magánszervezeteknek megtiltják, hogy segítsenek az uniós országoknak a külföldi járművezetőkkel szemben kiszabott közlekedési bírságok beszedésében (a szabályok nemzeti jogba való átültetését követő két év elteltével).

Online portál

Az átláthatóság növelése és az új szabályok végrehajtásának megkönnyítése érdekében a Bizottság feladata egy olyan online portál létrehozása, amely többek között felsorolja a szabályokat, a fellebbezési lehetőségeket és a vonatkozó közúti közlekedési bírságokat.

„A közúti biztonság növelése érdekében az uniós tagállamoknak együtt kell működniük, és hatékony eszközökkel kell rendelkezniük a külföldről érkező közlekedési szabálysértők megbüntetésére. A frissített szabályok segítenek ennek elérésében, de a járművezetők számára is előnyösek, mivel szigorú időkereten belül, számukra érthető nyelven és a fellebbezési eljárás leírásával együtt kapnak tájékoztatást. A bírságok beszedésének tilalma a magánvállalkozások számára hatékonyan védi majd a járművezetőket a csalásoktól és a személyes adatok kiszivárgásától” – nyilatkozta Kosma Złotowski (ECR, Lengyelország) jelentéstevő.

A következő lépések

A közlekedési szabálysértésekkel kapcsolatos információk határokon átívelő megosztására vonatkozó új szabályokat 570 szavazattal, 36 ellenében és 24 tartózkodás mellett fogadták el. Miután a tagállamokból álló Tanács jóváhagyta őket, az uniós országoknak 30 hónapjuk lesz arra, hogy felkészüljenek a végrehajtásukra.