A globális kihívások, így kiemelten a klímaváltozás és az orosz-ukrán konfliktus okozta energiaválság a 2023. évre vonatkozóan is azt eredményezte, hogy az energetikai szabályozás a magyar jogalkotó által kiemelten kezelt terület maradt. Ezen turbulenciákkal terhelt időszak azt eredményezte, hogy egyre nagyobb arányban kaptak teret korábban nem alkalmazott energetikai üzleti, illetve szabályozási megoldások. Az energetikai szabályozási tesztkörnyezeten, mint a szabályozás rugalmasságát általában növelő eszközön túl, a 2023. év is számos olyan jogszabály kihirdetését hozta, amelyek elősegítik többek között a megújuló energiaforráson alapuló termelés növekedését, a hálózatok decentralizálásában érdekelt beruházások megvalósulását, és az innovatív piaci megoldások és szereplők térnyerését.

Növekvő kereslet a cPPA-k és on-site megújuló erőművek iránt

Összefüggésben a fenti körülményekkel, egyre nagyobb piaci kereslet mutatkozik pl. a megújuló alapú hosszú távú vállalati villamos energia adásvételi szerződések (corporate power purchase agreement, „cPPA”) iránt. A cPPA-k esetében lényegében közös, hogy azok közvetlenül a termelő és a felhasználó között létesülnek, számos esetben ún. on-site konstrukcióban úgy, hogy az erőmű a felhasználó telephelyén, vagy annak közelében létesül, kifejezetten a felhasználó villamos energia igényének részbeni fedezésére, a közcélú hálózatba történő betáplálás nélkül. Egy cPPA azon túl, hogy hosszú távon fedezheti a felhasználó energiaigényének meghatározott hányadát, hozzásegíti a piaci szereplőket ahhoz, hogy fenntartható, zöld áramhoz jussanak.

Számos jelentős piaci erővel rendelkező szereplő érdekelt ugyanis abban, hogy saját villamos energia szükségletét lehetőleg minél nagyobb arányban megújuló forrásból biztosítsa. Ezen túl az on-site erőműveknek megvan az a kifejezett előnye is a közcélú hálózatot is igénybe vevő termelőkkel szemben, hogy előbbiek esetében nem keletkeznek rendszerhasználati díjelemekkel összefüggő költségek.

A fentieknek megfelelően egyre több, kifejezetten adott piaci szereplő energiaigényének kiszolgálására telepített on-site megújuló erőmű létesül, és létesült az országban. Kifejezetten új fejlemény, hogy az efféle beruházások már nem csak kisméretű, jellemzően tetőre szerelt (és általában nem engedélyköteles, 0,5 MW alatti kapacitású) erőművek létesítését tűzik ki célul, hanem nagyobb, akár 20 MW, vagy azt meghaladó kapacitású kiserőművek megvalósítását is.

A megnövekedett kereslet a megújulókra való átállás igényén túl annak is köszönhető, hogy egy cPPA-n alapuló, on-site erőmű lehetővé teheti, hogy az energiaigényét fedezni kívánó piaci szereplő úgy jusson megújuló kapacitáshoz, hogy annak megvalósítása nem lesz kitéve a közcélú hálózat túltelített állapota, és a gyors ütemben terjedő időjárásfüggő erőművek okozta kihívások miatt bevezetett új hálózati csatlakozási eljárás („Kapacitáskiosztási Eljárás”) adminisztratív terheinek. Az alkalmazandó szabályok alapján a Kapacitáskiosztási Eljárásba ugyanis nem szükséges bevonni azon igénybejelentéseket, amelyek ún. visszwatt védelemmel ellátott erőműveket kívánnak telepíteni, tehát nem táplálnának be a közcélú hálózatba.

Az a tény azonban, hogy az ilyen projektek nem tartoznak a Kapacitáskiosztási Eljárás rezsimje alá csak szükséges, de nem elégséges feltétele volt az efféle beruházások gördülékeny fejlesztésének.

A magánvezetékre vonatkozó szabályok múltbeli hiányosságai

A fenti beruházások megvalósításának egészen 2024. január 1. napjáig korlátját képezte a villamos energiáról szóló