Az ügyintézés egyre több területén hajt végre innovációkat a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH), hogy szolgáltatásai minél szélesebb körben elérhetők legyenek elektronikusan. A digitális hivatallá válás, a gyors és hatékony ügyintézés és adminisztráció egyik fontos eleme, hogy minél több ügyfél interneten keresztül forduljon az SZTNH-hoz. Ehhez csupán néhány egyszerű lépést kell megtenni azoknak, akik oltalmat szeretnének.
A koronavírus járvány kezdete óta jelentősen javultak az arányok, de még mindig sokan fordulnak papír alapú kérelemmel a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához. Az elmúlt két évben felerősödött az igény az online ügyintézésre, ráadásul az SZTNH stratégiájában kiemelten szerepel a digitalizáció, a digitális hivatallá válás: az igények tehát találkoztak egymással, így az elmúlt években fokozatosan egyre többen vették igénybe interneten keresztül a szellemitulajdon-védelemmel foglalkozó szervezet szolgáltatásait.
Az SZTNH digitális szolgáltatásai révén lehetőség van a márkaépítéshez szükséges logó, termék- vagy szolgáltatás-elnevezés, cégnév védjegyként való oltalmazására, a találmányok szabadalmaztatására, de akár szerzői alkotások, szoftverek önkéntes műnyilvántartásba vételére is, amely a szerzőség bizonyítása céljából lehet kulcsfontosságú.
„Az SZTNH továbbra is azon dolgozik, hogy az általa nyújtott szolgáltatások minél szélesebb körben legyenek elérhetőek elektronikusan. A hivatal digitalizációja a belső folyamatok hatékonyságának növelését és a határidők csökkentését is szolgálja. A bejelentéseknél nagyon fontos az elsőbbség, ezért a folyamatosan elérhető terminál mellett a legtöbb eljárás e-ügyéntézés keretében is elérhető, így a világ bármely részéről, a nap 24 órájában lehet bejelentéseket tenni, de digitálisan elérhetőek a szemléletformáló és tudatosságnövelő programok, kampányok, illetve a távoktatási portfóliók is” – fogalmazott Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke a digitális hivatallá válási folyamat kapcsán.
Jól látható, hogy a vírushelyzet magyarországi berobbanását (2020 márciusát) követően az addigi 10-20 ezer körüli, elektronikusan érkező iratok száma jelentősen megugrott, s az elmúlt két évben ez stabilan így is maradt – 2022-ben már összesen közel 60 ezer iratot dolgozott fel a hivatal az e-bejelentések után. Ahhoz azonban, hogy az ügyfelek online intézhessék ügyeiket, a beadványuk során az előre meghatározott helyen vagy az egyéb közleményekhez beírva nyilatkozniuk kell arról, milyen módon szeretnék folytatni a hivatallal folyó kommunikációt.
Az ügyfélkapun keresztül történő e-kommunikációhoz az ügyfélnek az alábbiak közül egyet kell megadnia: magánszemély esetén a 4T azonosítóját (név, anyja neve, születési helye, születési ideje), vállalkozás esetén az adószámát, egyéb szervezet (pl. egyetem) esetén pedig a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszerbeli (KR) azonosítóját. Ezekkel az adatokkal – amennyiben egyéb akadálya nincsen – az SZTNH már elektronikusan tudja tartani a kapcsolatot az ügyféllel és elektronikusan küld értesítéseket, leveleket az ügyfelek részére.
A folyamatos fejlesztések illeszkednek az SZTNH klímatudatos intézkedéseihez, így az elektronikus ügyintézéssel tovább csökkenthető a kinyomtatott iratok száma, a gyorsabb ügyintézés mellett mindez pedig energiatakarékos megoldásokat eredményez, amelyek a jelen helyzetben mindannyiunk számára hasznos lépések.