Több ponton változott a versenytörvény január elsejével, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eszköztára bővül, a cégek adminisztratív terhei csökkennek.
A GVH vasárnapi közleményben azt írta: új eszközzel segíthetik a vállalkozások önkéntes jogkövetését, az összefonódás-ellenőrzés rendszere pedig a cégek adminisztratív terheinek csökkentése és a hatékonyabb ellenőrzés irányába módosul.
A GVH emellett vizsgálati jogkört kap a digitális platformszolgáltatókra vonatkozó, új uniós szabályozás (DMA) betartásában.
A tájékoztatás szerint a magyar versenytörvény módosításai
új lehetőséget adnak a versenyhatóság elnökének ahhoz, hogy feltételezett jogsértés esetén egyes esetekben megelőző jelleggel, felszólító levélben ismertesse a hatóság aggályait az érintett vállalkozásokkal.
A felszólító levél – úgynevezett “soft law” eszközként – a fokozatosság elve alapján segítheti a cégeket a kifogásolható piaci magatartás felülvizsgálatában és módosításában, rugalmas lehetőséget biztosítva a gyanítható versenyproblémák önkéntes orvoslására, ezáltal elkerülve a versenyfelügyeleti eljárással járó időt és terheket mind a hatóság, mind a vállalkozások részéről.
Változtak az összefonódás-ellenőrzésre vonatkozó egyes részletszabályok és küszöbszámok is
– jelezték. A módosulások – amelyekkel kapcsolatban 2022 nyarán nyilvános konzultációra is sor került – az eljárások hatékonyságának növelését, valamint az adminisztratív terhek csökkentését célozzák.
Így felülvizsgálták és megemelték a részben már 17 éve változatlan bejelentési árbevétel-küszöbszámokat. Ezek alapján várhatóan 10-15 százalékkal kevesebb tranzakciót kell a GVH-hoz a jövőben bejelenteni, mely nagyban hozzájárul az hazai vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentéséhez.
Emellett a versenyhatóság új jogköröket kapott a november 1-én hatályba lépett, 2023. május 2-tól alkalmazandó digitális piacokról szóló uniós jogszabály (DMA) érvényesítése kapcsán. A versenytörvény alapján
a GVH versenyfelügyeleti eljárást indíthat annak megállapítása érdekében, hogy álláspontja szerint a jelentős piaci hatású digitális platformszolgáltatók – vagyis az úgynevezett kapuőrök – megfelelnek-e az uniós jogszabályban foglalt kötelezettségeiknek.
Vizsgálata eredményeiről a versenyhatóság jelentést tesz a kötelezettségek érvényesítéséért felelős Európai Bizottságnak – tették hozzá.