A postai- és a távközlési szolgáltatások, valamint a közüzemi ügyek kerültek a legnagyobb arányban a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elé 2022. első felében. A karácsonyi ajándékküldés, a telefonszolgáltatók rendszerátállásaiból adódó gondok és a közüzemi problémák mellett számos termékkel kapcsolatos panasz is érkezett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett testülethez. A BBT az országos békéltető testületek által éves szinten összesen tárgyalt ügyek közel felében segíti a mindkét fél elégedettségén alapuló ügyrendezést.
A BBT összesítése szerint postai szolgáltatásokat érintő ügyek száma a webáruházi házhozszállítások népszerűsége miatt nőtt főképp az érintésmentes kézbesítés visszaigazoló aláírásának elmaradásai miatt, de jelentős számú probléma adódott a 2021-es külföldi karácsonyi ajándékküldemények vám- és áfakötelezettsége kapcsán is, mivel itt a címzettnek pontos visszajelzést kell adnia az ajándék jellegéről és a megfelelő vámkezelésről, különben jóval magasabb, közel 10 ezer forintos díjfizetésre kötelezhető.
A BBT adatai szerint komoly fennakadásokat jelentettek a telefonszolgáltatók rendszerátállásai például a számlázási rendszerekben, de a számlacsomagok összetételével, a kedvezményekkel vagy a készülékvásárlással kapcsolatos nem megfelelő tájékoztatás is visszatérő problémák voltak az első félévben. A testülethez sok panaszos ügy érkezett a számhordozás kapcsán keletkező kötbértartozások, számlatartozások, egyéb számlázás és szolgáltatás kiesések vonatkozásában is.
A békéltető testület által kezelt ügyek között a közüzemi szolgáltatások szintén jelentős arányt tesznek ki. A tapasztalatok szerint a vállalkozások panaszkezelési eljárása gyakran felületes, a fogyasztónak komoly gondot okoz a számlakép értelmezése, a fennálló tartozás beazonosítása, főleg az éves elszámolási számlák esetén. Több olyan ügy is a BBT elé került, ahol egy-egy adásvétel során a korábbi tulajdonos közüzemi számlatartozásai terhelték az új tulajdonost annak tudta nélkül. Ezek olyan, többnyire végrehajtásból, örökségből, ügyvéd által ellenjegyzett adásvételből adódó panaszok voltak, ahol csak utólag derült fény a tartozásokra.
A termékek esetében leggyakrabban az általános utcai lábbelikkel, valamint a bútorokkal és matracokkal kapcsolatos esetekben fordultak a BBT-hez a fogyasztók. Jelentős mennyiséget képviselnek az okoseszközökkel (okosóra, mobiltelefon), szórakoztató elektronikai eszközökkel (számítógép, laptop, notebook, tablet), kisebb és nagyobb háztartási gépekkel (hűtőszekrény, mosógép, szárítógép, fűnyíró, fűkasza, mosogatógép, elszívó, bojler) kapcsolatos kifogások. Gyakori a gond a használt autók és motorok piacán is, az autók minőségét és a szervizszolgáltatást illetően egyaránt. Mindezek mellett a ruhaneműk, az építőanyagok, burkolatok és nyílászárók minősége is sok problémát okoz a fogyasztóknak.
A BBT-hez 2022. január 1-jétől június 30-áig összesen mintegy 2035 ügy érkezett, döntés 2051 ügyben született.
A testület munkája során több mint 2300 ügyfélnek adott telefonos tanácsot, emellett további több mint 2400 fogyasztónak és vállalkozásnak e-mailben, valamint közel 200 fogyasztónak személyesen nyújtott tájékoztatást. Az ügyek mintegy 70 százalékban mindkét fél elégedettségén alapulva rendeződtek.
A szakmailag független békéltető testületeket a megyei és fővárosi kereskedelmi és iparkamarák működtetik. Hatáskörük a fogyasztóvédelemről 1997. évi CLV. törvény szerint a fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése elsősorban a felek közötti egyezséget elősegítve. Egyezség hiányában a testületek döntést hoznak a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítése érdekében. A békéltető testületek mindezeken túl tanácsot adnak a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.