“A kormány kitart a benzinárstop mellett” – mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtök este Budapesten, rendkívüli Kormányinfón. Három döntést hoztak a benzinárstop fenntartására, az erről szóló rendelet csütörtökön este tíz órakor lépett hatályba.
Gulyás Gergely szavai szerint a koronavírus-járvány és az orosz-ukrán háború az egész világon ugrásszerűen megnövelte az inflációt, a kormány ennek visszaszorítására több fontos intézkedést hozott: a benzinárstop mellett bevezette a kamat- és az élelmiszerárstopot, valamint fenntartja a rezsicsökkentést. “A cél az volt, hogy az energiaár-emelkedéstől meg tudják kímélni a magyar családokat és a kisvállalkozásokat” – mondta.
Kiemelte: az Ukrajnában zajló háború miatt az energiaárak az egekbe szöktek, ma Európa több országában több mint 200 forinttal drágább a benzin és a gázolaj.
Valótlannak, minden alapot nélkülözőnek nevezete azokat a híreszteléseket, hogy a kormány nem akarja vagy nem tudja fenntartani a benzinárstopot, illetve az ország üzemanyag-ellátása veszélybe került volna.
Hangsúlyozta, hogy az olajszállítás folyamatos, bár “helyenként vannak nehézségek a megnövekedett igények miatt”, de a Mol döntően a százhalombattai finomítón keresztül képes a teljes magyar piac ellátására.
A miniszter bejelentette, hogy
a kormány három döntést hozott a benzinárstop fenntartására, az erről szóló rendelet csütörtökön este tíz órakor életbe lépett.
A kormány 94/2022. (III. 10.) számú rendelete ITT elolvasható.
A rendelet szerint
a 7,5 tonna feletti gépjárműveket, kamionokat és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolni, ahol a gázolajat piaci alapon értékesítik.
A személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintos literenkénti áron juthatnak üzemanyaghoz, hasonlóan a mezőgazdasági erőgépekhez, függetlenül attól, hány tonnát nyomnak.
Kérdésre felelve Gulyás Gergely hangsúlyozta, hogy nem tisztán nemzeti alapon tesznek különbséget az autósok között, hanem a vállalkozás székhelye szerint. Ha egy osztrák vállalkozásnak van magyarországi telephelye, akkor magyar rendszámú gépkocsijai vannak – fejtette ki.
Gulyás Gergely jelezte, hogy az átállás miatt a következő órákban és az éjszaka a nagynyomású kútoszlopoknál lehetnek fennakadások,
a kormány a négynapos ünnep teljes időszakára, péntek este tíz órától kedd este 10-ig kamionstopot rendel el.
Magyarázata szerint a “benzinturizmus”, a megnövekedett tranzitforgalom és a pánikkeltés miatt jelentősen emelkedett az üzemanyagfogyasztás. A Mol a következő hetekben, hónapokban is képes nagykereskedelmi áron biztosítani az üzemanyag-ellátást, de ehhez szükség van az üzleti érdekből, spekulációs céllal történő “benzinturizmus” visszaszorítása.
A miniszter közölte, hogy
a kormány 20 forinttal csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját az üzemanyag-forgalmazók javaslatára.
Gulyás Gergely elmondta,
a kormány utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt minden esetben indítson eljárást azokkal szemben, akik valótlan információkat közölnek az üzemanyag-ellátás leállásáról, és ezzel az autósokat becsapva több száz méteres sorokat idéznek elő a kutak előtt.
Kiemelte, kérték azt is, hogy
azokkal szemben is induljon eljárás, akik nem üzemanyag-szállításra alkalmas tárolóba töltenek benzint vagy gázolajat, veszélyeztetve saját maguk és mások testi épségét.
Gulyás Gergely azt mondta, hogy az energia területén nem szabad szankciókat bevezetni Oroszországgal szemben.
A miniszter kérdésre válaszolva kifejtette: az ilyen szankciók legalább annyira vagy jobban fájnak az európai országok nagy részének. Ezért a magyar, a holland miniszterelnök és a német kancellár is azon az állásponton van, hogy “nem Európát akarjuk szankcionálni”.
Hozzátette: abban bíznak, hogy “a józan ész lesz az irányadó” a párizsi rendkívüli EU-csúcson is, úgy tűnik, hogy a tagállamok jelentős része, akár többsége is így gondolkodik.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója kijelentette, hogy a Mol a teljes magyarországi üzemanyag-fogyasztást képes fedezni, a finomítói fennakadás nélkül működnek, Magyarország kőolajellátása zavartalan.
Azt mondta, hogy
a “visszaélésszerű” használatot kell megszüntetni.
Az utóbbi időben részben az ársapka miatt, részben a “visszaélésszerű” fogyasztók miatt, részben a korábbi nagykereskedelmi vevők benzinkutakra áttevődése miatt drasztikusan megnőtt a töltőállomások forgalma. Egy átlagos napon közlése szerint 5 millió liter üzemanyagot értékesítenek a töltőállomásokon, ez az elmúlt napon csaknem elérte a 15 millió litert, vagyis háromszorosára nőtt.
Hangsúlyozta: a százhalombattai finomító teljes kapacitással üzemel, a Molnak van elegendő készlete.
Azt mondta, hogy a megháromszorozódott forgalmat “nem lehet már a hagyományos eszközökkel menedzselni”, nem azért, mert nincs üzemanyag, hanem mert a logisztikájuk nem erre készült fel. A Moltrans Kft. és az alvállalkozók, akik a tartálykocsikat üzemeltetik, 0-24 órában dolgoznak, 280 sofőr és több mint 120 tankautó járja folyamatosan az utakat.
A magyar üzemanyag-ellátást ugyanakkor nem erre tervezték, ezért vált szükségessé a beavatkozás, vagyis a fogyasztókat vissza kell terelni azokhoz a telephelyekhez, ahol korábban is kapták az üzemanyagot. Ellenkező esetben ezt a fennakadást nem lehet kezelni normál eszközökkel.
A most bejelentett intézkedések végrehajtásával lehet zavartalan és egyenletes az üzemanyag-ellátás.
“Amíg nem egyenlítődik ki a kereslet és a kínálat a magyar üzemanyagpiacon, a töltőállomások hosszabb-rövidebb ideig kisebb korlátozásokat még fognak alkalmazni”. Hangsúlyozta, hogy ez csak ideig-óráig tart, azután feltöltik a töltőállomások és a tartályok kapacitását, és minden visszaáll a normális kerékvágásba.
Ugyanakkor jelezte: amennyiben továbbra is nő a “visszaélésszerű” használat, és az európai ellátásban valami más ok miatt zavar keletkezne, elképzelhető, hogy további intézkedéseket kell hozni azért, hogy a magyar magánszemélyek és vállalkozók üzemanyag-ellátása zavartalan legyen.
Hernádi Zsolt azt mondta: nem a határ menti kistelepüléseken megjelenő, magánjárművek okozta “benzinturizmus” a nagy probléma, hanem az, hogy a kamionokat Magyarországra irányítják tankolni. “Ezt kell tudni kiszűrni” – hangoztatta. A cél, hogy akik eddig nagy telephelyeken tankoltak, azok továbbra se a benzinkutakat terheljék. A benzinkúti tankolás más, mint a telephelyi – nyomatékosította.