Amikor először hallunk a hengerfej tömítésről, akkor gondolhatjuk azt, hogy ez semmi extra, csak egy újabb tömítés a járműhöz. Viszont ha megnézzük, hogy mit is kell kibírnia és miből áll, máris láthatjuk, hogy nem is olyan egyszerű alkatrész ez. Nézzük hát meg, hogy mi is az a hengerfej tömítés, és mik lehetnek a meghibásodásának okai. (X)
Mi is az a hengerfej tömítés?
A motorblokk és a hengerfej között helyezkedik el, és természetesen a tömítés az elsődleges feladata. Ki kell töltenie a két felület közötti részt, az egyenetlenségeket, valamint el kell választania az égésteret a szabad levegőtől. Másodlagos, de nagyon fontos feladata, hogy megfelelően elválassza a motorolajat és a vizet. A motor működése közben folyamatosan hatalmas hő- és mechanikai terhelésnek van kitéve. Így bírnia kell a nagy nyomást és a nagy hőmérsékletet hosszú távon is. Mindezek a feladatok teszik különlegessé ezt az alkatrészt.
Hengerfej tömítések típusai
Ennek az alkatrésznek a mai modern autókban és teherautókban három típusa található meg: fiber (fém-lágy anyag), metal elastomer, többrétegű.
A fiber hengerfej tömítések a leginkább elterjedtek és ismertek. Egy speciális csipkézett fém található az alkatrész belsejében, melynek mindkét oldalára lágy anyagot visznek fel. A mindössze 1-2 mm vastag anyag tökéletes illesztést és tömítést tesz lehetővé.
A metal-elastomer hengerfej tömítést olyan gépjárművekben szokták alkalmazni, melyeknél hosszan tartó és extrém nagy a terhelés. Ezeket előszeretettel alkalmazzák a nagy teljesítményű teherautóknál. Ez az erős és tartós tömítés fém belsőt tartalmaz, melyre vulkanizálással viszik fel az elastomer profilokat.
Az MLS (multi layer steel) a hagyományos fiber tömítéseket váltja az autókban. Egy ilyen hengerfej tömítés rugóacélból készül szegecseléssel. Jelenleg nem kérdés, hogy ez a legjobb választás gépkocsikhoz.
Ezek az okok vezethetnek a hengerfej tömítés tönkremeneteléhez
- Túlmelegedés. Észre sem vesszük, ha megszűnt a hűtés vagy a kenés, és máris túlmelegszik motorblokk. Jellemző, hogy a tömítés a belső henger párokat összekapcsoló gyűrűknél füstöl el.
- Hibás a beszerelés. Ez elég kellemetlen. Lehet, hogy nem jó sorrendben húzták meg a hengerfej csavarokat, esetleg nem lett rendesen megtisztítva a “munkaterület”.
- Tervezési hiba, forró pontok is okozhatják a hibát. Ha a hengerfejből nem tud távozni a hő, vagy ha a hőelvezetés nem megfelelő, máris szétég a tömítés.
Ha bármilyen okból kifolyólag ki kell cserélned a hengerfej tömítést, az újat az Evo Autó KFT autóalkatrész keresőjében megtalálod!
Hengerfej tömítés cseréje
Először is jól takarítsd le a motorblokkot és a hengerfejet. Nem maradhat semmilyen szennyeződés rajta, erre nagyon figyelj! Ellenőrizned kell, hogy valóban teljesen sík-e a felület. Ha nem az, be kell síkosítani. Ezt követően jöhet csak az összeszerelés, ahol nem használhatsz zsírt vagy tömítőpasztát.