Bár az Egyesült Királyság idén februárban kilépett az Európai Unióból, az év végéig továbbra is alkalmazandó az uniós jog a brit szigeteken. 2021-től azonban gyökeresen meg fog változni a kapcsolatunk az Egyesült Királysággal, ennek a változásnak pedig bizonyos magyar vállalkozások akár a nyertesei is lehetnek. A Brexit miatt életbe lépő jogi változások közül a Taylor Wessing Budapest ügyvédi iroda szakértői most az online kereskedelmet érintő kérdéseket összegzik.
A webshopok hosszú évek óta egyre nagyobb szerepet játszanak a mindennapjainkban és a koronavírus járvány miatt extra lendületet is kapott az online kereskedelem. A virtuális vásárlás népszerűsége többek között annak köszönhető, hogy a világ szinte bármely pontjáról tudunk rendelni, olyan márkák is elérhetővé váltak, amelyek hazai boltokban nem kaphatók, ráadásul az EU területén mindenhol ugyanolyan áron vásárolhatunk meg egy adott terméket. Utóbbi feltétel azonban az átmeneti időszak végével már nem lesz érvényes az Egyesült Királyságban élő vásárlók számára, ami adott esetben jelentős változást hozhat a magyar vállalkozások életében is.
2018 decembere óta az Unió területén élők élvezik az ún. geo-blocking tilalom előnyeit. E szabályozás kimondja, hogy a webshopok/online szolgáltatást nyújtó vállalkozások nem korlátozhatják a hozzáférést vagy alkalmazhatnak különböző feltételeket az alapján, hogy a vásárló mely országban tartózkodik, illetve honnan nyitja meg a weboldalt. Ez nem jelenti azt, hogy a kereskedők kötelesek lennének minden Uniós országba szállítást biztosítani, de nem tagadhatják meg a vásárlás lehetőségét a vásárlótól és nem alkalmazhatnak más árakat csak azért, mert a vásárló egy bizonyos országban tartózkodik. Vagyis attól, hogy egy francia webshop nem szállít Magyarországra, még jogunk van megvenni a termékeit – ugyanolyan áron, mintha Franciaországból vásárolnánk – azonban esetleg nekünk kell gondoskodnunk a termék átvételéről.
Ezzel kapcsolatban jelentős változást hoz magával a Brexit, különösen az itthoni (vagy más tagállami) székhellyel rendelkező olyan kereskedőkre nézve, amelyek kínálnak termékeket vagy szolgáltatásokat weboldalaikon az Egyesült Királyságban élők számára is. Ugyanis az Egyesült Királyságban élő vásárlók tekintetében a jövő év elejétől meg fog szűnni a geo-blocking uniós tilalma. Ez azt jelenti, hogy egy magyar webshop korlátozhatja majd hozzáférhetőségét a brit vásárlók számára – például ha az exporttal járó pénzügyi és adminisztrációs terheket nem tudja vállalni –, de alkalmazhat ebben a viszonylatban akár más feltételeket, például a magyarországinál magasabb árakat is, ha a brit vásárlók további kiszolgálásában lát üzleti fantáziát.
Az EU területén élő vásárlók viszont továbbra is élvezni fogják a geo-blocking tilalmából származó előnyöket a brit webshopok vonatkozásában is, ugyanis rájuk nézve továbbra is érvényes az EU-n belüli területi alapú diszkrimináció tilalma. Például, ha egy angliai webshop kínál termékeket Németországban élők számára, akkor azt a szolgáltatást ugyanolyan feltételek mellett, a magyar fogyasztók részére is nyújtania kell.
A fogyasztók jogaira vonatkozó uniós rendelkezések is érvényben maradnak, és egy Magyarországon élő vásárló elméletileg továbbra is fordulhat majd magyar bírósághoz egy brit székhelyű vállalkozással szemben fogyasztó-védelmi jogsértés miatt. Ennek a jognak a gyakorlati alkalmazása már kétségesebb lesz, mivel az eljárásban hozott döntés végrehajtására a brit nemzeti szabályokat kell majd alkalmazni, melyek – az EU-ból való kilépést követően – már nem feltétlenül fogják elismerni a fogyasztó javára hozott magyar bírósági ítéleteket.
Jelentősen változnak ugyanakkor a vásárló lehetőségei a peren kívüli és az online vitarendezés területén. Ezután ugyanis az Európai Unió által működtetett online vitarendezési platform nem lesz elérhető olyan ügyekben, amikor a vásárló lakóhelye vagy a vállalkozás székhelye az Egyesült Királyságban található.
„Mindezek alapján jól látszik, hogy a mindennapi online kereskedelemben EU-s lakóhelyű fogyasztók, legalábbis egy jogvita felmerüléséig, nem fognak nagy változás észlelni. A brit piacot is megcélzó magyar webshop-üzemeltetők számára azonban akár még kedvező is lehet a brit kilépés” – foglalták össze a Taylor Wessing Budapest szakértői.