Az Európai Bizottság bejelentette, hogy az Airbnb a vele folytatott tárgyalások eredményeképpen továbbfejlesztette és teljes mértékben egyértelművé tette fogyasztói ajánlatainak megjelenítését, összhangba hozva azokat az uniós fogyasztóvédelmi jogi normákkal. Mindez azt követően történt, hogy az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok 2018 júliusában módosításra szólították fel a vállalkozást.
Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos kijelentette: „Az európaiak számára idén már biztosított lesz, hogy valóban olyan feltételek mellett nyaralhassanak, mint amilyeneket a foglaláskor elfogadtak. A szállodákat és egyéb szálláshelyeket már eddig is könnyen és gyorsan összehasonlíthatták és lefoglalhatták az interneten. Ezentúl azonban azt is biztosra vehetik majd, hogy a végén pontosan annyit fognak fizetni, mint amennyi a kezdőoldalon szerepelt. Nagy megelégedésemre szolgál, hogy az Airbnb hajlandó volt együttműködni az Európai Bizottsággal és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal a platform működésének javítása ügyében. Példáját remélhetőleg további platformok is követik.”
Az Airbnb minden olyan elvárásnak eleget tett, amelyet az Európai Bizottság és – a norvég fogyasztóvédelmi hatóság vezetésével – a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok megfogalmaztak, és gyakorlatait és feltételeit teljes mértékben összhangba hozta az uniós fogyasztóvédelmi szabályokkal.
A fő fejlesztések és változások a következők:
- szálláskeresésnél konkrét időpont megadása esetén a találati oldalon mindig a teljes ár jelenik meg, az alkalmazandó kötelező díjakkal és illetékekkel (például szolgáltatási díjak, takarítási díjak és helyi adók) együtt, a későbbi oldalakon nem bukkanhatnak fel újabb kötelező díjak;
- az Airbnb egyértelműen feltünteti, hogy az adott szállást magán- vagy hivatásos szállásadó kínálja-e;
- az Airbnb az online vitarendezési platformra vezető, könnyen hozzáférhető linket helyez el honlapján, valamint feltünteti a szükséges vitarendezési információkat;
- az Airbnb a szolgáltatási feltételeket is felülvizsgálta, amelyekben:
- egyértelműen kimondja, hogy a felhasználók a lakóhelyük szerinti ország bíróságához fordulhatnak az Airbnb-vel kapcsolatos ügyekben,
- elismeri, hogy a felhasználóknak alapvető joga beperelni a szállásadót személyes vagy egyéb kár esetén,
- vállalja, hogy nem változtatja meg egyoldalúan a feltételeket anélkül, hogy erről előzetesen ne tájékoztatná egyértelműen a fogyasztókat és ne adna számukra lehetőséget a szerződés felmondására.
Háttér
A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat az Európai Bizottság támogatásával és a norvég fogyasztóvédelmi hatóság (Forbrukertilsynet) irányítása alatt közösen értékelte az Airbnb tevékenységét és szolgáltatási feltételeit. Az értékelés 2018 júliusában kezdődött.
A fogyasztóvédelmi együttműködésről szóló uniós rendelet páneurópai jogérvényesítő hálózatba szervezi a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokat. Ennek alapján valamely uniós ország nemzeti hatósága segítséget kérhet egy másik uniós ország illetékes hatóságától az uniós fogyasztóvédelmi jog határokon átnyúló megsértésének megszüntetéséhez.
Az együttműködés aktiválása különféle uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok – például a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv, a fogyasztók jogairól szóló irányelv vagy a tisztességtelen szerződési feltételekről szóló irányelv – érvényesítése céljából történhet.
Az Airbnb újonnan bevezetett módosításairól és a fogyasztói jogérvényesítési intézkedésekről ITT találhatók további információk (angol nyelven).