A Húsvéti Ünnepek alkalmával felértékelődik az amúgy is igencsak fontos szereppel bíró élelmiszerbiztonság. Így érdemes több szempontot mérlegelniük a fogyasztóknak akár az ünnepi asztalra való sonka, de más élelmiszerek megvásárlásakor is. Ha pedig ajándékot vesznek az ünnepi leárazások és akciók során, akkor sem mindegy, hogyan járnak el, de ugyanúgy javasolt körültekintő magatartást tanúsítaniuk, amennyiben az ajándék árát például hitelből, gyorskölcsönből fedeznék. A trendek szerint egyébként sokan itthon, wellness hotelekben töltik a Húsvétot: nekik is szolgál pár hasznos fogyasztóvédelmi tanáccsal a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, hogy mire kell és érdemes ügyelni.
Ha ajándékot vásárolnak a fogyasztók a nagy akciók közepette…
Húsvétkor, mint minden más hasonló ünnep során, a boltok, áruházláncok nagy akciókkal várják a fogyasztókat, akik jelentős összeget spórolhatnak. Sokan ilyenkor ajándékoznak is valamit a másiknak, itt azonban ugyancsak körültekintően kell eljárni.
1. Hagyományos bolti vásárlásnál például nem szabad elfelejteni, hogy ha a megajándékozottnak esetleg nem tetszik az ajándék, de egyébként az nem hibás, akkor a kereskedő azt nem köteles kicserélni! Az persze más kérdés, ha előre ezt szóban megígéri vagy írásban erre önként kötelezettséget vállalt. Ha csak az előbbi esetről van szó és ilyen szóbeli ígéretet kapnak a fogyasztók, akkor nem árt ezt rávezettetni a vásárlásról kapott számlára-nyugtára. A bizonylatot egyébként is meg kell őrizni, hiszen bármilyen fogyasztóvédelmi probléma esetén csak ennek birtokában lehet reklamálni (kivéve a 10.000 Ft feletti új, tartós fogyasztási cikkeket, mert ott a jótállási jeggyel is lehet a hiba miatti fogyasztói igényeket érvényesíteni). Fontos azt is tisztázni, hogy csak akkor lehet visszavinni – amennyiben nem áll fent önkéntes garanciavállalás – az ajándékot, ha az tényleg hibás. Így például egy ruha akkor számít hibásnak, ha az elszakadt, anyaga foszlik. Azonban nem beszélhetünk hibáról akkor, ha például a megajándékozott mérete nagyobb vagy kisebb, mint amilyet választottunk vagy éppen a kapott ajándék színe nem tetszik.
A hibás termékek miatt a fogyasztók elsősorban ingyenes javítást vagy cserét kérhetnek. Ha pedig ezeket a vállalkozás nem vállalja vagy teljesítésük lehetetlen, akkor a vételár leszállítását vagy pedig a teljes vételár visszafizetését lehet kérni. Ha új, tartós fogyasztási cikkről volt szó (például: 10.000 Ft feletti műszaki cikkek, mint a számítógép, laptop, televízió), a termék hibája pedig olyan súlyos, hogy már akadályozza a rendeltetésszerű használatot, és ezt a fogyasztó a vásárlástól számított három munkanapon belül még bejelenti, akkor a kereskedő köteles azonnal kicserélni a terméket, és nem veheti be azt javításra! A nagy leárazások közepette pedig azt se felejtsék el a fogyasztók, hogy az akciósan vett termék hibája miatt is ugyanúgy lehet reklamálni és azt nem utasíthatja el a kereskedő csak azért, mert olcsóbban vették meg.
2. Amennyiben internetről szerezte be az ajándékot a fogyasztó, akkor – a bolti vásárlással szemben – még az átvételtől számított tizennégy napon belül meggondolhatja magát és visszaküldheti a terméket (a saját költségén). Ekkor vissza kell kapnia a teljes, korábban kifizetett pénzösszeget. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy ha késik a kiszállítás és nem érkezik meg a termék határidőben, akkor is minden további nélkül el lehet állni indokolás nélkül, még a kiszállítás előtt (ha előreutalás történt, ekkor is vissza kell kapni a teljes kifizetett összeget). Vannak itt azonban bizonyos kivételek, amikor a fogyasztó mégsem gondolhatja meg magát, ide tartoznak például a már felbontott csomagolású CD-k, DVD-k, ha kép- és/vagy hangfelvétel vagy számítógépes szoftver volt rajtuk, de azok a termékek is – felbontást követően – amelyek már higiéniai vagy egészségvédelmi okokból nem küldhetőek vissza.
Meg kell jegyezni egyébként, hogy internetes vásárlásnál is érvényesíthetőek a hibás termékek miatti fogyasztóvédelmi jogok, amelyek a bolti értékesítésre vonatkoznak.
Mielőtt kölcsönt vennének fel a fogyasztók az ajándékra vagy akár a húsvéti üdülés költségeire….
Több pénzpiaci szereplő kínál a fogyasztók számára például gyorskölcsönöket. A reklámokban ezeket úgy mutatják be, mint amelyek alkalmasak egy nehezebb anyagi élethelyzet gyors áthidalására. Sokszor pedig tökéletes megoldásként hirdetik ezeket arra az esetre is, ha esetleg a fogyasztónak épp nem áll rendelkezésére az az összeg, amit egy ajándéktárgy árára vagy épp egy wellness hétvége költségeinek fedezésére szánna.
Mielőtt a fogyasztók minden meggondolás nélkül beleugranának egy ilyen vagy ehhez hasonló gyorskölcsönbe, nem árt több dolgot mérlegelni. Könnyen lehet, egy kis lemondással, havi spórolással akkora összeget tehetnek félre később, hogy a következő ünnep alkalmával már egy drágább, jobb minőségű árut is megengedhetnek maguknak. Vagy épp azt, hogy egy még kellemesebb pihenést nyújtó, magasabb kategóriájú szállodát vegyenek igénybe családjukkal (ahogy ezt az egyik nagyobb, hitelezéssel foglalkozó pénzügyi szolgáltató a reklámjában bemutatja).
Ha mindenképp a hitel felvétele mellett döntenek, akkor is ne az első útjukba akadó ajánlat mellett döntsenek, hanem hasonlítsák össze egymással a pénzügyi szolgáltatók ajánlatait! Ezeknél mindig a Teljes Hiteldíj Mutatót (THM) kell nézni, amely egy egyéves időszakra kalkulált százalékos érték és abban segít, hogy megmutatja a hitel teljes díját és mindazon költségeket, amelyeket még fizetni kell a tőke, azaz a felvett kölcsön összegén kívül még. Minél alacsonyabb egy reklámban vagy egy a hitelhez kapcsolódó tájékoztatásban a THM, annál kedvezőbb lesz a visszafizetendő teljes hiteldíj összege. Nem árt azonban azzal is tisztában lenni, hogy a THM több olyan költségelemet nem tartalmaz, amely közvetetten mégis kapcsolódik a hitelhez, épp ezért ennek megfizetése a későbbiekben felmerülhet (késedelmi kamat, stb.). Mindenképpen kérdezzenek rá ezekre és ismerjék meg ezeket a feltételeket is, hiszen jelentősen megdrágíthatják a kölcsönt!
Ne felejtsék azt sem, hogy bármikor bekövetkezhet egy nem várt esemény, betegség, baleset, ami kihat a törlesztési képességre. Ezért érdemes olyan pénzügyi terméket választani, amelyhez biztosítás is jár, így pedig a nem várt esetekre is biztonságot nyújt. Elengedhetetlen azonban megismerni azokat a biztosítási eseményeket is pontosan, amikor a fogyasztó helyett a biztosító fizeti ki a pénzügyi szolgáltató számára a hitel egy részét vagy egészét. Olvasatlanul sem szabad egyébként a hitelszerződést aláírni, hiszen ha meggondolatlanul vesznek fel hitelt a fogyasztók és megcsúsznak a fizetéssel, akkor akár hosszú évekre vagy adott esetben egész életre szóló terhet vehetnek a nyakukba!
Ha hotelben töltik el az Ünnepeket…
Sokan választják az otthoni sütés-főzés helyett a sokkal kényelmesebb és pihenést nyújtó szállodák szolgáltatásait. Itt arra érdemes ügyelniük a fogyasztóknak, hogy ha bármilyen fogyasztóvédelmi problémát tapasztalnak, akkor azt azonnal jelezni kell, hiszen ennek hiányában a szálloda nem is fogja tudni kezelni a panaszt. A bejelentett problémáról mindenképp érdemes jegyzőkönyvet felvetetni, ami később fontos bizonyíték a fogyasztók kezében. Ilyen fogyasztóvédelmi kifogás lehet például, ha a szállodában az előre meghirdetett részprogramok (például: koncertek, előadások, egyéb rendezvények) a Húsvéti Ünnepek alatt elmaradnak vagy az ingyenesnek ígért szolgáltatások csak fizetés ellenében vehetőek igénybe. De ide tartozik az az eset is, ha maga a szolgáltatás minősége, például a szoba elhelyezkedése, komfortfokozata vagy akár a wellness-részleg marad el a várakozásoktól. Amit csak tudnak a fogyasztók ilyenkor, dokumentáljanak. Így akár a fénykép- és a videófelvételek, amelyek igazolják, hogy valóban nem azt kapták, amiért fizettek (például: rossz higiéniai körülmények a szobában, takarítás hiánya, hiányosság az étkeztetésben, stb.), a tapasztalatok szerint nagymértékben hozzásegíti a panaszosokat ahhoz, hogy az esetleges kifogást tényleg kompenzálja a szálloda.
Jótanácsok a Húsvétra szánt élelmiszerek megvásárlásához
Az élelmiszerbiztonság és a tudatos fogyasztói magatartás különösen fontos akár a húsvéti sonka vagy bármilyen más élelmiszer megvásárlásakor is. Nem mindegy milyen étel kerül az asztalra és a vásárláskor mit néz meg a fogyasztó. A megfelelő minőségű termék megvásárlásához pedig a kulcs a terméken megtalálható címke.
Mindig nézzék meg ezért a fogyasztók a fogyaszthatósági vagy minőségmegőrzési idő lejárati dátumát, de legyenek tisztában azzal is, hogy ez a két dátum nem ugyanazt jelenti! Ha egy élelmiszeren a minőségmegőrzési idő van feltüntetve, akkor az azt az időpontot jelzi, ameddig az élelmiszer még a megfelelő tárolás mellett megőrzi egyedi tulajdonságait. Ellenben, ha egy élelmiszer gyorsan romlandó és ezért már rövid idő elteltével is valószínűleg közvetlen veszélyt jelent az emberi egészségre, akkor a minőségmegőrzési idő helyett már a fogyaszthatósági időt kell feltüntetni! Sose vásároljanak meg vagy fogyasszanak olyan élelmiszert a fogyasztók, amelynek a fogyaszthatósági ideje lejárt, mivel az nem biztonságos! A vásárlás helyén tehát már rögtön ellenőrizzék a lejárat napját.
Érdemes egyúttal mindig a polcokra kitett termékek közül nem rögtön a legelöl lévő élelmiszereket kiválasztani, mivel a tapasztalatok ott helyezik el azokat az árucikkeket, amelyek lejárati ideje a legközelebbi. Nyugodtan válogassanak a fogyasztók ezért és ne feledjék, a hosszabb lejárati idővel sokat tehetnek már azért is, hogy később ne kelljen a megvett élelmiszert kidobni, mert az időközben tönkrement és már nem tudták elfogyasztani.
Összegezve, a fogyasztók maguk is sokat tehetnek azért, hogy a Húsvéti Ünnep kellemesen teljesen, legyen szó akár az ajándékozásról, pihenésről vagy épp az ünnepi ebéd elfogyasztásáról, vagy az azt megelőző vásárlásról. Egy kis odafigyeléssel elkerülhetik a felesleges bosszúságokat, hogy az öröm ne váljon ürömmé.