Hogyan használhatják ki a hazai ügyvédek a Google hirdetési rendszerét és milyen árakon lehet egy kattintást váasárolni amerikában? Ezekre a kérdésekre ad választ Bende Máté, a jogi kommunikációval foglalkozó Pro/Lawyer Consulting partnere.
Mi is az AdWords?
Az AdWords a Google saját hirdetési rendszere, ennek keretében jelennek meg a fizetett megjelenések, mikor rákeresünk valamire a Google keresőben. A hirdetett tartalmak közül 4 darab legfelül jelenik meg, 3 pedig az oldal alján, így a látogató az keresési találatok első oldalán látja a hirdetéseket.
Az AdWords egyik előnye, hogy a hirdetését az emberek pont akkor fogják látni, amikor olyan termékekre vagy szolgáltatásokra keresnek rá, amilyeneket a hirdető is kínál. Fizetni pedig csak akkor kell, ha rákattintanak hirdetésére (ez a CPC, azaz cost per click modell), hogy felkeressék weboldalát vagy felhívják munkatársait.
Az AdWords keresési hálózaton történő hirdetésének működési alapja, hogy a kiválasztott keresőszavaknak más-más az ára, attól függően, hogy hányan keresnek rá az adott kifejezésre és hányan használják a hirdetésükben. Például a „használt autó’ keresőszó drágább lesz, mint a „izotópos méréstechnika”. Ezért ha használtautó-kereskedésünk van, ezzel a szóval hirdetünk és valaki rákattint a hirdetésre, akkor azért a kattintásért mi többet fogunk fizetni, mert nagyobb a verseny. A tőzsdei szabályok érvényesülnek. Emiatt fontos, hogy szolgáltatásaink esetén a lehető legrészletesebb kulcsszavakat találjuk meg. Egyrészt olcsóbb lesz, másrészt azokat vezeti oldalunkra, akik már nem csak érdeklődnek, hanem valóban szükségük van egy adott szolgáltatásra.
Miért jó ez az ügyvédeknek?
Több cég figyeli és vizsgálja ezeket a statisztikákat, különböző mérési szempontok miatt nem mindig egyeznek az eredmények, de a lényeg egyértelmű: az amerikai CPC, azaz kattintás alapú Google hirdetési piacot a jogi szolgáltatások dominálják.
A top 100 keresőszóból 78 jogi vonatkozású!
A searchenginewatch.com adatai szerint a legdrágább keresési kifejezés a „best mesothelioma lawyer”, tehát az elsősorban azbeszt általi rákos betegségek kártérítésével foglalkozó ügyvéd. Ha egy ilyen jogásznak megjelenik a hirdetése, és rákattintanak, akkor az 935 dollárba kerül az ügyvédnek, tehát kb. 270-280 ezer forintot ér meg nekik egy látogató a weboldalukra. Ha ezután a látogató megadja az e-mail címét, feliratkozik a hírlevélre, ajánlatot kér vagy felhívja az irodát a böngészőből, akkor már lehet konverzióról beszélni. Ha például 1000 kattintásból 50 konverzió keletkezik, akkor a konverziós arány 5% lesz, ami igen jónak számít. El tudjuk képzelni, hogy milyen mértékűek a kártérítési összegek az USA-ban ebben a szektorban, tehát az ügyvédi irodának még így is megéri ez a magas licitösszeg.
A lista további helyein találjuk a „dallas truck accident lawyer”-t 425 dollárért, a „truck accident lawyer houston”-t 411 dollárért és a „louiseville car accident lawyer”-t 393 dollárért. Elég egyértelműen látszik a minta, hogy milyen jellegű szolgáltatás a legkelendőbb.
A Hubspot.com statisztikája is igazolja a 78%-os jogi tartalmat a top 100 keresőszóban, viszont a keresőszavak és az összegek kicsit eltérnek, de továbbra is a kártérítési ügyvédek dominálják a hirdetési piacot.
Bár jóval kevesebben használják a Microsoft saját keresőmotorját, a Binget, de egy statisztika őket is vizsgálta és a top20 kulcsszóból az első kettő a „lawyer” és az „attorney” lett.
És mi a helyzet Magyarországon?
Ha megvizsgáljuk az AdWords kulcsszó-asszisztensét, akkor az derül ki, hogy havonta átlagosan 1900 keresés érkezik az „ügyvéd” kulcsszóra. Ebbe nem tartoznak bele az ügyvédet tartalmazó kifejezések, csak maga az adott szó. Az „ügyvédi iroda” szóra 720, a válóperes ügyvédre 590, az „ügyvéd válaszol”-ra 260 keresést mutat a Google kulcsszókeresője. Ha az összes ügyvédekkel kapcsolatos keresést próbáljuk megbecsülni, akkor a Google adatai alapján átlagosan havonta 60.000 keresést indítanak Magyarországról. „Jelenleg a leggyakoribb keresési kifejezés az „adásvételi szerződés”, a legdrágább pedig a „budapesti ügyvéd”. Természetesen itthon nem az amerikai árakat kell elképzelni, a kulcsszavak nagy része 70-150 forint között elérhető.” – mondta el Bende Máté.
A lehetőség
Mivel még kevés ügyvéd ismerte fel ezt a lehetőséget és kevesen élnek vele, óriási versenyelőnyre tehet szert egy olyan ügyvéd, aki kihasználja ezt a hirdetési lehetőséget. Mivel költséghatékony (már napi pár ezer forintból elindítható egy próba kampány) és pontosan mérhető az eredmény, ezért gyorsan kiderül, hogy tud-e új ügyfeleket generálni egy ilyen hirdetés.
Ki kell emelnünk, hogy egy kampány elengedhetetlen feltétele egy AdWords szakértő, aki segít kiigazodni a Google hirdetési felületén, elvégzi az adott ügyvédre vonatkozó kulcsszó kutatást (azaz meghatározza, hogy melyek azok a kulcsszavak, amelyekre hirdetni érdemes), beállítja a hirdetési fiókot és menedzseli a hirdetéseket. Továbbá szükséges egy profin elkészített honlap, hiszen hiába kattintanak a hirdetésünkre, ha nincs hova irányítani őket, elavult a honlapunk vagy nincs lehetőség a konverzióra vagy nincs beállítva a konverziókövetés, azaz nem tudjuk meg, hogy ki látogatta meg a honlapunkat a hirdetésünk alapján.