A netsemlegességet szavatoló előírásokat szigorítaná az Európai Elektronikus Hírközlési Szabályozók Testületének (BEREC) közzétett új szabályozási iránymutatása, amelynek értelmében az internetszolgáltatók kizárólag akkor részesíthetnének előnyben bizonyos szolgáltatásokat, ha az valójában indokolt.
Az Európai Unió tavaly fektette le először a netsemlegesség szabályait, a BEREC bemutatott javaslatai pedig ezen előírások végrehajtására vonatkoznak.
A netsemlegességi szabályok elsődleges célja, hogy az internetszolgáltatók ne tehessenek különbséget a különféle szolgáltatások között, ne blokkolhassanak vagy lassíthassanak bizonyos tartalmakat, alkalmazásokat attól függően, hogy ki a feladó és a fogadó fél. Egy mobiltársaság, amely internet-hozzáférést is biztosít, például elvben nem blokkolhatja az olyan internetes telefonálást lehetővé tévő alkalmazásokat, mint a Skype vagy a Viber, illetve azt sem szabhatja meg, hogy melyik internetes zeneszolgáltatás használatát támogatja.
A BEREC honlapjára feltöltött dokumentum szerint az esetleges korlátozásoknak objektív módon igazolhatónak, átláthatónak, valamint megkülönböztetéstől mentesnek és arányosnak kell lenniük, ezek nem alapulhatnak kereskedelmi megfontolásokon és nem lehetnek érvényben hosszabb ideig annál, mint amíg feltétlenül szükséges.
A közös szabályozásra az “internet nyitottságának biztosítása” és a “belső piac töredezettségének elkerülése” érdekében van szükség – közölte a szervezet.
Sajtóhírek szerint a távközlési szolgáltatók erősen lobbiztak a netsemlegességre vonatkozó szigorú szabályok elfogadása ellen. Érvelésük szerint képesnek kellene lenniük arra, hogy előnyben részesítsenek bizonyos szolgáltatókat annak érdekében, hogy azok szolgáltatásai másokénál gyorsabban juthassanak el a felhasználókhoz.
A netsemlegesség támogatóit aggodalommal tölti el a “kétsebességes internet” létrejöttének lehetősége, amelyből szakértők szerint a gyors kapcsolatot megfizetni képes, tőkeerős vállalatok húzhatnának hasznot.
“Korlátozó iránymutatásokkal el kell felejteni az 5G technológiát és az intelligens út-jármű-rendszereket” – mondta egy név nélkül nyilatkozó iparági forrás.
A szabályozó testület által közzétett iránymutatást várhatóan a következő hónapokban fogják elfogadni az érintett felekkel folytatott konzultációt követően.