A fogyasztóvédelmi törvény parlament előtt lévő módosító javaslata a panaszosokkal való aktív kommunikációra kötelezi a cégeket, mivel előírja, hogy a vállalkozás a fogyasztó által benyújtott panaszra köteles írásbeli választ küldeni, amelyben felhívja a figyelmet a békéltető testületek, mint vitarendező fórumok igénybevételének a lehetőségére is – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
A cégnek emellett – a békéltető testületi meghallgatáson – biztosítania kell az egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét. Ha a vállalkozás megsérti ezt az együttműködési kötelezettséget – a fogyasztóvédelmi törvény alapján – bírságot szabnak ki rá.
Ugyanakkor az együttműködő vállalkozások számára a békéltető testület általi problémarendezés semmilyen plusz terhet nem jelent, és nem éri őket sérelem. Ez az alternatív vitarendezési fórum jelentősen egyszerűsíti a fogyasztók érdekérvényesítését, amellyel az eljárási idő – az ügy jellegétől függően – 3-4 hónapra rövidül le. Ez az éveken át tartó bírósági eljárásokhoz képest nagy változást jelent – áll a közleményben.
Magyarországon 16 éve működnek békéltető testületek a fővárosi és megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett. A testületek iránti bizalom folyamatosan nő: amíg 2006-ban 3542 üggyel fordultak azokhoz az állampolgárok, 2014-ben már több mint 10 ezer reklamációt kezeltek. Tavaly a vállalkozások 75 százaléka együttműködött a békéltető testületek előtti vitarendezési eljárásban. A módosítás célja az, hogy még több vállalkozás kapcsolódjon be ebbe az alternatív vitarendezési eljárásba.
A törvényjavaslat előírja azt is, hogy az online adásvételi vagy online szolgáltatási szerződéssel összefüggő, határon átnyúló fogyasztói jogvita esetén az eljárásra kizárólag a fővárosi kereskedelmi és iparkamara mellett működő békéltető testület illetékes.