Nőtt a fogyasztóvédelmi vitás kérdésekben eljáró békéltető testületek társadalmi elismertsége, a fogyasztók bátrabban fordulnak az alternatív vitarendezési fórumhoz, a vállalkozások pedig nagyobb együttműködési hajlandóságot mutatnak – mondta Baranovszky György, a Budapesti Békéltető Testülete (BBT) elnöke budapesti sajtótájékoztatóján.
Elmondta, 2014-ben 3800 ügy érkezett a testülethez, 15 százalékkal több, mint 2013-ban, a tanácsadást kérők száma pedig továbbra is 5000 körül alakult.
Az elnök kiemelte, hogy az eléjük került ügyek 50 százaléka egyezséggel zárult, az eljárás során hozott az ajánlások 80 százalékát az érintettek végrehajtották.
Baranovszky György elmondta, továbbra is a kereskedelem területéről fordulnak hozzájuk leginkább, és még mindig úgy látják, hogy a szakértői szakvélemények kérdését rendezni kellene. Szerintük a szakvéleményeket csak akkreditált szakértőknek, intézményeknek kellene kiadniuk.
Az elnök megismételte korábbi álláspontjukat, amely szerint meg kellene szüntetni a termékbemutatókat, hiszen tapasztalataik alapján még mindig jellemző, hogy becsapják a fogyasztókat, tisztességtelenül járnak el velük szemben, és továbbra is megfoghatatlanok a fogyasztói csoportok.
Baranovszky György szólt arról is, hogy tapasztalatuk szerint a szolgáltatói tevékenységek közül az építőipari felújításoknál még mindig előfordul a szerződés nélküli munkavégzés, holott ennek hiányában nehéz a fogyasztói jogokat érvényesíteni. A szolgáltatás területéről pedig egyre több észrevétel érkezik hozzájuk képzésekkel, magánóvodákkal kapcsolatban.
A Budapesti Békéltető Testület elnöke kitért arra, hogy az európai uniós rendelet alapján hamarosan a BBT lesz illetékes a vitarendezésre Magyarországon az online kereskedelemmel összefüggő konkrét ügyekben.