Az Országgyűlés hétfőn elfogadta azt a törvénymódosítást, amely a közvámraktárakban tárolt földgáz értékesítését és a földgázszállító-vezeték építési engedélyének megszerzését is egyszerűbb szabályokhoz köti.
A fideszes Mengyi Roland és Balla György önálló indítványát 132 igen szavazattal, 35 nem ellenében fogadták el a képviselők.
A kormánypárti politikusok javaslatára a közvámraktárként üzemeltetett földgáztárolóban elhelyezett földgáz tulajdonjoga szabadon átruházható lesz, vagyis ahhoz – a törvénymódosítás kihirdetését követő naptól – nincs szükség földgáz-kereskedelmi engedélyre.
Az elfogadott módosítás kimondja azt is, hogy a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt haladéktalanul tájékoztatni kell a közvámraktárként üzemeltetett földgáztárolóban történt földgáztulajdon-átruházásokról és a közvámraktári földgázkészlet-változásokról.
Az elfogadott változtatások az Országgyűlés gazdasági bizottságának kezdeményezésére létrehoztak egy új gázipari szereplőt, az úgynevezett szállítóvezeték-létesítőt, amely – a Ház döntése értelmében – szállítási rendszerüzemeltetési engedély nélkül építhet szállítóvezetéket.
A módosításokról ellenzéki képviselők korábban azt mondták, azok a Déli Áramlat gázvezeték megépítésének könnyítését célozhatják, és a Gazprom orosz gázipari vállalatot, illetve más, a tározókat feltöltő cégeket juttathatják előnyhöz, amelyek a gáztározókból a jövőben már földgáz-kereskedelmi engedély nélkül is értékesíthetnek.
Mengyi Roland a módosításokat azzal indokolta, hogy jelenleg Magyarországon az építhet vezetéket, aki szállítási, rendszer-üzemeltetési tevékenységet végez, vagyis már rendelkezik gázvezetékkel, ez pedig nem felel meg az unió azon irányelvének, amely versenysemlegességet, objektív, megkülönböztetésmentes eljárást ír elő.
“Nem tudom, hogy jött elő a Déli Áramlat” – mondta a kormánypárti politikus egy korábbi bizottsági ülésen, majd megjegyezte: a vezetéket a változtatás nélkül is meg lehetne építeni. Hangsúlyozta: az építés és az engedélyezés elválik egymástól, továbbra is az Európai Uniónak és a magyar hatóságoknak kell “ráütni a pecsétet” egy leendő vezeték működésére.