Az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, hogy tartsa be a mobilfizetésre vonatkozó uniós jogszabályokat. A tagországgal szembeni kötelezettségszegési eljárások júliusi csomagjában a brüsszeli végrehajtó testület ezen túlmenően – 17 másik tagállammal együtt – Magyarországot is sürgette, hogy tegyen lépéseket a közös légtérgazdálkodás megvalósítására.
A mobilfizetéssel kapcsolatban konkrétan arra szólították fel Magyarországot, hogy tartsa be a letelepedés szabadságára és a szolgáltatások szabad mozgására vonatkozó uniós szabályokat, nevezetesen az EU működéséről szóló szerződés 49. és 56. cikkét, valamint a 2006/123/EK irányelv 15. és 16. cikkét.
A nemzeti mobilfizetési rendszerről szóló 2011-es magyar törvény értelmében a nemzeti mobilfizetési rendszer működtetésének kizárólagos joga az állami mobilfizetési zrt. hatáskörébe tartozik. A szolgáltatóknak az egyes közszolgáltatásokhoz – például a parkolási közszolgáltatáshoz – kapcsolódó mobil-fizetésközvetítési szolgáltatások biztosításakor ezt a platformot kell kötelezően igénybe venniük. Ez a kizárólagos jog a Bizottság szerint szükségtelenül és jelentősen korlátozza a verseny számára eddig teljes mértékben nyitott piacra való jutást. Ezáltal – olvasható az indoklásban – minden megfelelő indok nélkül megkárosítják a jelenlegi befektetőket, és elriasztják azokat, akik a jövőben e területen kívánnának befektetni.
Az Európai Bizottság az uniós kötelezettségszegési eljárás második szakaszát jelentő “indoklással ellátott vélemény” formájában felszólította Magyarországot, hogy tegye meg a megfelelő intézkedéseket az uniós jogszabályoknak való megfelelés érdekben. A magyar hatóságoknak két hónap áll rendelkezésükre ahhoz, hogy a felszólításra megfelelő választ adjanak, ellenkező esetben az Európai Bizottság keresetet indíthat Magyarország ellen az Európai Unió Bíróságán.
A másik, 18 uniós tagállamot – köztük Magyarországot – érintő, légi közlekedéssel kapcsolatos eljárásban azt sürgeti Brüsszel, hogy az érintett országok “javítsanak a funkcionális légtérblokkok működésén”. E légtérblokkok a gyakorlatban még nem, csupán papíron léteznek. Elvi kialakításuk az államhatárok figyelembe vétele helyett a légi forgalom sajátosságai alapján történt. A funkcionális légtérblokkok – áll a bizottsági álláspontot kifejtő dokumentumban – döntő lépést jelentenének a hatékonyabb, kevésbé költséges és kevésbé szennyező európai légi közlekedési rendszer megvalósítása felé.
Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke, közlekedésért felelős biztos nyilatkozatban foglalt állást amellett, hogy “véglegesen meg kell szüntetni a nemzeti határokat az európai légtérben”.
Júliusi kötelezettségszegési döntéscsomagjában az Európai Bizottság 404 határozatot, többek között 63 indoklással ellátott véleményt fogadott el, és 14 keresetet indított különböző tagállamok ellen az Európai Unió Bíróságán.