Az Alapjogokért Központ elemzése szerint 1990 óta sokszor változtattak az önkormányzati választásra vonatkozó előírásokon, a módosítások többször alapvető változásokat jelentettek a Fővárosi Közgyűlést illetően is.
1990-ben alakították ki a tanácsrendszert felváltó demokratikus önkormányzati struktúrát, amelynek értelmében a Fővárosi Közgyűlést listáról, közvetlenül választott képviselők és a főpolgármester mellett 22, a kerületek által delegált tag alkotta.
Négy évvel később, alig két hónappal a választások előtt az akkori kormánytöbbség jelentős mértékben átalakította a szabályozást: egyfordulóssá tették az addigi kétfordulós rendszert, és megváltoztatták a polgármester-választás eljárását is. Ennek következtében Budapesten megszűnt a kerületek delegálási joga, a főpolgármester-jelöltekre pedig közvetlenül szavazhattak a választópolgárok – emlékeztettek.
A következő választás előtt, 1997-ben az egységes eljárásjogi törvény bevezetése mellett jelentősen átalakultak az ajánlásra vonatkozó előírások is. 2010-ben szintén nem sokkal a választások előtt a jogalkotó rendszerszintű változtatásokat eszközölt: a képviselőtestületek, így a Fővárosi Közgyűlés létszáma is lényegében megfeleződött, változtak a fővárosi lista- és főpolgármesterjelölt-ajánlásra vonatkozó szabályok is – közölték.
A közleményben az áll: mindezek alapján sem az önkormányzati választások egészére nézve, különösen pedig a Fővárosi Közgyűlés tekintetében nem lehet kiforrott rendszerről beszélni. Ugyanakkor látható az is, hogy a számos átalakítás egyszer sem volt akadálya a választások megfelelő, problémamentes lebonyolításának – hangsúlyozták.
Áder János köztársasági elnök hétfőn aláírta a főként a Fővárosi Közgyűlést érintő önkormányzati választási törvénymódosítást, amelyet június 10-én fogadott el a parlament. A jogszabály alapján átalakul a Fővárosi Közgyűlés, és ezentúl a főpolgármester mellett a 23 kerületi polgármester és 9 listás képviselő lesz a tagja. A listáról a kerületek lélekszáma alapján súlyozva osztják ki a mandátumokat. A közgyűlési döntéseknél bevezetik a kettős többség elvét. Változtattak az ajánláson is, így a nagyvárosokban könnyebb lesz polgármesterjelöltté válni. Emellett enyhítettek az önkormányzati képviselők és a kistelepülési polgármesterek összeférhetetlenségi szabályain.
Kapcsolódó cikk: