A pilóta nélküli repülőgépek robbanásszerű fejlődése egyre inkább sürgeti, hogy Magyarországon is jogilag szabályozzák a polgári repülésben ezt a területet – hangsúlyozta Farkas András, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnökhelyettese, a légügyi hatóság vezetője szerdán a “Drónok a sajtóban – jelentés a hazai szabályozás előszobájából” címmel Budapesten, a Capa Központban rendezett kerekasztal-beszélgetésen.
Hozzátette: ennek a területnek a szabályozása rendkívül összetett és komplex munka, egyelőre még az Európai Unióban sincs erre vonatkozó egységes iránymutatás.
Simon Sándor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembere kiemelte, hogy egy éve munkacsoportok dolgoznak a szabályozására vonatkozó szakmai anyag összeállításán, amelyet június végéig készítenek el, és ez adja majd a jogi szabályozás alapját. Kérdésre válaszolva elmondta, ha az szabályozás bekerül a jogalkotás folyamatába, akkor lehetőség lesz a társadalmi egyeztetésre is.
Ismertetése szerint szabályozni kívánják a pilóta nélküli repülő eszközök hobbi, illetve üzleti, kereskedelmi célú felhasználást, az utóbbira vélhetően szigorúbb előírások vonatkoznak majd. Tervek szerint típusengedélyhez kötik majd az gépeket, amelyeknek megbízható ipari környezetből kell kikerülniük, illetve előírnák a kezelőszemélyzetre vonatkozó szabályokat és a szervizelést is.
Székely Zoltán, a Hungarocontrol Zrt. repülésbiztonsági igazgatója kiemelte, hogy jelenleg az ellenőrzött légtérbe a jelet adó, a légiirányítással kapcsolatot teremteni tudó és repülési tervvel rendelkező repülőgépek mehetnek be.