A kozmetikai- és egészségipari termékek hamisítói egyre összetettebb módszereket használnak a fogyasztók megtévesztésére. Hamisítják a termékek külső megjelenését, sőt még a vásárlók termékkel kapcsolatos értékelését is manipulálják.
A hamisítás ellenes fellépéssel és márkavédelemmel foglalkozó OpSec ügynökség nemrég tanulmányt készített annak érdekében, hogy körképet adjon a kozmetikai és egészségipari termékek hamisításának helyzetéről, benne a hamisítók legkedveltebb módszereiről. A tanulmány kiemeli, hogy a hamisítók nem csupán a gyártók és a termékek hírnevét rontják, hanem a hamisított termékek a fogyasztók egészségére is különösen veszélyesek lehetnek – az ilyen termékekben találtak már korábban macskavizeletet, fagyállót, sőt életveszélyes adagban ólmot is.
Éppen ezért a legtöbb luxustermék gyártója például rendszeresen tájékoztatja a fogyasztókat arról, hogy miről ismerhetőek fel a hamisítványok, és hogy mire érdemes odafigyelni a vásárláskor. A hamisított termékek forgalmazásának visszaszorítása érdekében a gyártók odafigyelésén felül azonban szükség van a kormányzati szervek és az iparágak együttműködésére is, és a fogyasztók megfelelő tájékoztatásához is széles körű együttműködésre van szükség. A hamisított kozmetikai- és egészségipari termékek online kockázatai címmel megjelent tanulmány elkészítéséhez az OpSec a saját internetes platformján keresztül mérte fel, hány nagy-, illetve kiskereskedő kínál a világhálón kozmetikai- és egészségipari cikkeket.
A tanulmányból kiderül, hogy a hamisítók és hamis termékek rendkívül nagy számban vannak jelen a piacon. Az egyik hamisító, egy online aukciós oldal legnépszerűbb eladója például mintegy százezer hamisított, márkás samponnal kereskedik, de több mint negyvenezer olyan eladót talált az OpSec, akik márkanévvel ellátott termékeket kínálnak nagy mennyiségben megvételre. Volt eladó, aki az eredetihez megtévesztően hasonló csomagolásban árult hamisított fogkrémet, havi hatmillió darabos mennyiségben, de akadt olyan is, amely egymillió darab, hamis termékjelöléssel ellátott szempillafestéket kínált eladásra.
A hamisított luxustermékek és kiegészítők 2008-ban összességében 26,6 milliárd dollár veszteséget okoztak, melyet a kozmetikai termékek hamisítása további 24,3 milliárd dollárral növelt. A Research and Markets beszámolójából az is kiderül, hogy a hamisítás által leginkább érintett cégek pl. a Hermes, a Louis Vuitton és a Tiffany and Co. voltak.
Minden kozmetikai- és egészségipari termék a hamisítók potenciális célpontja lehet, nem csupán a luxuskategóriás, hanem az olyan mindennapi termékek is, mint a fogkrém. Arra is akad példa, hogy az adott terméket a szavatossági idő lejárta után próbálják eladni, vagy olyan, az előírtaknak nem megfelelő környezetben tárolják, hogy károsodnak az összetevőik. Nagyon komoly kockázatokról van szó, mivel ezek a termékek az emberi testen kerülnek felhasználásra, sőt néha le is kell nyelni őket.
Az OpSec olyan árulkodó jeleket írt össze, melyek alapján a hamisítók könnyen beazonosíthatóak: Ilyen például
- Az eladó hatalmas mennyiségeket tud szállítani, nagyon szűk időkereten belül.
- Az adott márkás termék megszokott áránál feltűnően olcsóbban kínálják a termékeket.
- Az olyan ázsiai-, csendes-óceáni cég eladóként való megjelölése, amely az egész világon mindenhova vállal kiszállítást, nagy mennyiségű és ellenőrizetlen minőségű árut feltételez.
- Az eladásra kínált termék magas általános értékeléséi látványosan ellentmondanak a vásárlók által írt negatív visszajelzések.