A parkolási társaságok és az autópálya kezelő a gépjármű-nyilvántartásból szerzi meg az autó tulajdonosának a lakcímét. Ha a tulajdonos elköltözik, a lakóhely megváltozását csak a lakcím-nyilvántartásban vezetik át, a gépjármű-nyilvántartásban nem. Így előfordulhat, hogy a parkolási társaság a korábbi lakcímre küld értesítést a fizetendő pótdíjról, amelynek költségei közben jelentősen megnőnek. Az ombudsman – és a jogszabály – szerint össze kellene kapcsolni a két nyilvántartó rendszert.
Az egyik budapesti panaszos még 2004-ben eladta az autóját, az adásvételt bejelentette az önkormányzatnál. Később elköltözött a főváros másik kerületébe, amiről új lakcímkártyát is kiállítottak neki. 2012 októberében pedig fizetési felszólítást kapott tíz évvel korábbi tucatnyi parkolási pótdíjról. Csak a költségekre 100 ezer forintnál is többet számítottak fel neki. Mint kiderült, a parkolási társaság megbízott egy végrehajtót, ő találta meg az elérhetőségét a lakcímnyilvántartóban, amihez a végrehajtónak van hozzáférése, de a parkolási cégnek nincs. A másik ügyben az autópálya kezelő a panaszost a forgalmi engedélyében szereplő korábbi lakcímén értesítette pótdíjfizetési kötelezettségéről. A levél „elköltözött” jelzéssel érkezett vissza a feladóhoz. A társaságot képviselő ügyvédi iroda az autóst a magántelefonszámán érte el, és lakcímegyeztetés után postán megküldte neki a fizetési felszólítást.
Az ombudsman a két ügy vizsgálata után megállapította probléma okát: a parkolási társaságok és az autópálya kezelő a gépjármű-nyilvántartásból szerzi meg az autó tulajdonosának adatait. Ha azonban a tulajdonos elköltözik, a lakóhely megváltozását a bejelentéskor csak a lakcím-nyilvántartásban vezetik át, a gépjármű-nyilvántartásban nem. Így előfordulhat, hogy az autós a tényleges lakhelyén évekkel később kap értesítést, amikor a végrehajtó vagy az ügyvéd hozzáfért a lakcím-nyilvántartáshoz. Ez a helyzet sérti a jogbiztonságot és a tisztességes eljáráshoz való jogot, ráadásul elvárható az is, hogy a közszolgáltató tudja: a tartozás el is évülhet.
Az ombudsman rámutatott, hogy jogszabály előírása ellenére nem kapcsolták össze a lakcím-nyilvántartást és a gépjármű-nyilvántartást, az autósnak pedig nem róható fel, ha a lakcím átjelentésekor nem volt ennek tudatában. Szabó Máté szerint addig, amíg nem történik meg a két rendszer összehangolása, a hatóságoknak kellene tájékoztatniuk az ügyfeleket a kettős bejelentkezésről, vagy fel kellene ajánlaniuk, hogy átvezetik az adatokat a másik nyilvántartásba is.
Az ombudsman felkérte a közigazgatási és igazságügyi minisztert az egyes nyilvántartások adatainak összehangolására, naprakésszé tételére alkalmas informatikai fejlesztések kezdeményezésére.