Több mint harminc nagy látogatottságú nemzetközi és hazai webes szolgáltatás (így például a Facebook, a Google és a Vatera) szerződési feltételeit mutatja be emészthető formában és osztályozza azokat a ma útjára indított Usersdigest.net. A kezdeményezés ötletgazdája, dr. Ormós Zoltán, aki a joghallgatók kutatási eredményeire és a netes közösség észrevételeire is számít az oldal továbbfejlesztésében.
Pár évvel ezelőtt az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó angol GameStation április elsejei tréfaként olyan szerződéses kitételt tett az oldalára, amely alapján az azt elfogadó vásárló örökre eladja a lelkét a cégnek; 7500 online vásárló el is fogadta az adásvételről szóló megállapodást. A kísérlet plasztikusan mutatja meg azt, amit régóta sejt mindenki: a felhasználók legtöbb esetben egyszerűen csak ráklikkelnek az „Elfogadom” gombra és eszük ágában sincs végig rágni magukat az online szolgáltatások általános szerződéses feltételein (ÁSZF). Egy híres amerikai blogger, Jeff Atwood (Coding Horror) egész odáig ment, hogy azt javasolja a felhasználóknak: ne is törődjenek azzal, hogy elolvassák az ÁSZF-eket, mivel azokban úgyis annyi jogi csűrés-csavarás van, hogy az egyszerű halandó képtelen átlátni, milyen szerződéses viszonyba lép bele.
A most útjára indított Usersdigest.net oldal célja éppen az, hogy a jogi bikkfa nyelven leírt, a nemzetközi szolgáltatások esetében többnyire csak angolul elérhető általános szerződési feltételek legfontosabb rendelkezéseit rövidített, könnyen emészthető formában, magyarul tudják elolvasni a felhasználók. Az oldal mindenkit érdekelhet, aki szeretné tudni, valójában mit vállal azzal, hogy igénybe vesz valamilyen ingyenes internetes szolgáltatást – nyilatkozta a tartalomszolgáltatást fejlesztő jogász team vezetője, dr. Ormós Zoltán a keddi bejelentés kapcsán.
Több mint 30 oldal – köztük a legnagyobb nemzetközi és hazai közösségi oldalak, webáruházak és online álláskereső szolgáltatások – lényegesebb szerződési feltételeinek leírása mellett a Usersdigest.net szerkesztői valamennyi szerződést le is osztályoztak aszerint, hogy az mennyire felhasználóbarát.
Megdöbbentő kitételek
A szerkesztők maguk is megdöbbentek azon, hogy milyen furcsa kitételek szerepelnek egyes szerződésekben. A Mozilla esetében már magát a szerződést is nehezen találták az oldalon, illetve letöltéskor. A Dropbox szerződéséből dr. Ormós Zoltán pedig azt emelte ki, hogy konzervatív értelmezés szerint a Dropbox bármikor megszüntetheti az adatokhoz való hozzáférést, ezáltal az adataikat csak a felhőben tároló kisebb cégek működését gyakorlatilag lehetetlenné tudja tenni a szolgáltatás hiánya. A Skype-ról kiderült, hogy call centeres hívásokra nem lehet a szolgáltatást használni és ezen túlmenően, sok rövid hívás bonyolítása esetén is blokkolhatja a szolgáltató a Skype fiókhoz való hozzáférésünket.
A legnépszerűbb közösségi szolgáltatások közül a Facebook épphogy csak átment a vizsgán: nem sokan tudják például, hogy a Facebook minden további nélkül elveheti egy fiók vagy oldal nevét; viszont az általunk feltöltött képek és más tartalmak felhasználását bármikor megengedheti másoknak. Amikor pedig a Twitteren posztol valamit a felhasználó, posztja azonnal az USA Kongresszusi Könyvtárának archívumába kerül, hogy örök időkre rögzítse azt korunk írásbeli emlékei között. A Tumblr szerződéses feltételei azért kaptak ötös osztályzatot a Usersdigest.net iskolájában, mert az oldalon a felhasználó megtekintheti a szerződéses feltételek korábbi verzióit, amire külön fel is hívja a figyelmet a Tumblr az ÁSZF-ben.
A hazai szolgáltatások között a Vatera az amúgy precízen megfogalmazott szerződési feltételei között azt is fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a Vaterának járó szolgáltatási díj meg nem fizetése esetén behajtó cégnek adja át az ügy kezelését. A Tesco pedig a wifi szolgáltatását igénybevevőknek megtiltja a szexista, zaklató, obszcén, fenyegető, becsületsértő és rágalmazó magatartásokat. Azt, hogy ezt hogy ellenőrzi, arról nem szól a fáma.
A szolgáltatások leírásánál kiemelten foglalkoznak az irányadó jog vagy a kártérítési felelősségi maximumok kérdésével, emellett a megosztott tartalmak szerzői jogi helyzetét is nagyító alá veszik. Az oldal készítői azzal a felhívással fordulnak a netes közösséghez, hogy amennyiben valaki szemet szúróan furcsa vagy nagyon hátrányos szerződési feltétellel találkozik valamilyen internetes szolgáltatásra vonatkozó szerződésben, küldje be azt a www.facebook.com/usersdigest oldalra, hogy a többi felhasználó is értesülhessen ezekről.
A tervek között szerepel, hogy a közeljövőben verseny keretében kérik a hazai egyetemek joghallgatóit, ők is küldjék be az általuk legproblémásabbnak gondolt szerződési pontokat; a későbbiekben a szolgáltatások adatvédelmi alapelveit is hasonló módon szeretnék értékelni.