Eddig több tízezer károsult jelentkezett a Malévnál a légitársaság február eleji leállása miatt, a Malév arra számít, hogy a beérkező kárigények száma eléri majd a több százezret – mondta Karsai Györgyi, a légitársaság vezető jogtanácsosa az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottságának hétfői ülésén.
Az ülésen Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára azt mondta: a szövetség szakmai bizottságai elkészítették azt az eljárást, amelynek alapján az összes bankkártyával fizető ügyfelet kártalanítani fogják a bankok.
Az együttműködés eredménye az lesz, hogy néhány héten, de maximum három hónapon belül az ügyfelek a bankkártyával kifizetett teljes összeget vissza fogják kapni – tette hozzá.
Becslések szerint a károsultak mintegy harmada fizetett bankkártyával.
Karsai Györgyi szavai szerint a károsultak mintegy 50 százalékát ki tudják fizetni a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) által, az elszámolási rendszerben befagyasztott összegekből, az utazási irodákon keresztül. Hozzátette: a szövetség ugyanis a leállást követően azonnal felfüggesztette az elszámolási rendszerben a légitársaságot, az ott szereplő összegeket pedig befagyasztotta.
Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a napirendi pont megtárgyalása után újságíróknak azt mondta: jelenleg zajlik a valós igények felmérése.
A helyettes államtitkár az ülésen a légitársaság jövőjével összefüggésben azt mondta: nyitottak minden olyan szakmai javaslat, illetve szakmai befektetői csoport előtt, akik egy új, budapesti székhelyű légitársaságban érdekeltek. Több ilyennel beszéltek már, ezek egy része azokból került ki, akik az itt maradt utasokat elvitték, illetve a külföldi transzfereket is teljesítették.
A képviselők pártállástól függetlenül egyetértettek abban, hogy a bizottság a károk minimalizálásával foglalkozzon, és később vagy egy másik testület vizsgálja azt, hogy a Malév hogyan jutott idáig.
A testület állásfoglalást fogadott el a kialakult helyzettel kapcsolatban. Ebben egyebek mellett egyetértettek a kormány intézkedéseivel, amely elindítja a kártalanítást, támogatták, hogy minél hamarabb rendeződjön a légitársaság jogi helyzete, és szorgalmazták, hogy a fogyasztók minél hamarabb és a lehető legpontosabb információkat kapják.