Mintegy ezer panasszal keresték meg tavaly az Egyenlő Bánásmód Hatóságot (EBH); a szervezet 42 esetben állapított meg jogsértést, s összesen több mint 9 millió forint pénzbírságot szabott ki.
Az EBH az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében azt írta, adataik szerint – a korábbiakhoz hasonlóan – 2011-ben is a munkáltatók és a különféle szolgáltatást nyújtók sértik meg legtöbbször az egyenlő bánásmód követelményét.
A panaszok számában ugyanakkor csökkenés figyelhető meg, ami nagymértékben annak köszönhető, hogy “a panaszosok egyre tudatosabbak és célorientáltabbak”. Hozzátették, fokozatosan csökken azon kérelmek száma is, amelyekben a hatóság – hatáskörének hiánya miatt – nem tud eljárni.
Az elmúlt évben 39 esetben zárult egyezséggel az eljárások száma; az EBH szerint ez a tudatos hatósági stratégia következménye. Mint írták, a megkötött egyezségek nem csak az ügyfelek kompromisszumkészségének, hanem az ügyintézők mediációs (konfliktuskezelő) tevékenységének is köszönhetőek.
Közölték azt is, hogy a hatóság továbbra sem tekinti céljának az eljárás alá vontak pénzbírságolását, amelyet jól mutat az is, hogy tavaly összesen tizenegy esetben éltek ezzel a lehetőséggel. A kiszabott bírság teljes összege 9 millió 150 ezer forint volt.
Jogsértést 42 esetben állapított meg a hatóság, az EBH az esetek jelentős részében párhuzamosan többféle szankciót is alkalmazott. Így 30 esetben hoztak a további jogsértéstől eltiltó határozatot, 26 esetben kellett a döntést nyilvánosan közzétenni, és 9 esetben kötelezte a hatóság az eljárás alá vont személyt, vagy céget a jogsértő “magatartás megszüntetésére”.
Az EBH tájékoztatása szerint csökkent a megalapozatlan kérelmek száma is, így 2011-ben 118 elutasító határozat született.
Statisztikai adataik szerint Budapestről és Pest megyéből fordultak legtöbben a hatósághoz, ugyanakkor vannak olyan megyék, ahonnan elenyésző számú megkeresés érkezett, így például Tolna, vagy Vas megyéből.
A hivatalhoz forduló legtöbb kérelmező nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozása, vagy fogyatékossága – úgynevezett védett tulajdonsága – miatt érezte úgy, hogy jogsérelem érte; előbbiek 118, utóbbiak 114 esetben kérték az EBH segítségét. Az egyenlő bánásmód követelményének sérelmét nagy számban jelezték továbbá anyák, várandósok, valamint azok, akikkel szerintük életkoruk, vagy egészségi állapotuk miatt bántak hátrányosan.
Az EBH adatai szerint a diszkriminációval leginkább “fertőzött” területek közé továbbra is a foglalkoztatás, a munkaerőpiac, az “áruk forgalma”, illetve szolgáltatások igénybevétele tartozik. Előbbiekben húsz, utóbbiban tíz kérelemnek adott helyet a hatóság.
Az EBH 2005 óta működő közigazgatási szerv, feladata a diszkriminációs jelenségek hatósági eszközökkel történő visszaszorítása.