Formálisan is elfogadta a Tanács a nehézgépjárművek szennyezéséről szóló irányelv (Eurovignette) módosítását. Az európai ügyi miniszterek hétfőn vita nélkül hagyták jóvá az Európai Parlament javaslatait, így két év múlva hatályba is léphet a közúti fuvarozás visszaszorítását is célzó jogszabály.
Az Általános Ügyek Tanácsa hétfőn vita nélkül jóváhagyta az Eurovignette-irányelv módosításáról már júniusban megkötött intézményközi kompromisszumot. Június 7-én az Európai Parlament elfogadta a Tanács javaslatait az 1999-es jogszabály megváltoztatására, ezt az akkor még a magyar elnökséget képviselő Győri Enikő EU-államtitkár törékeny kompromisszumnak nevezte.
A módosítások nyomán a tagállamoknak nemcsak úthasználat, hanem levegőszennyezés és zajártalom alapján is lehetőségük lesz külön díjat kivetniük a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre. Külön indoklás mellett a tagországok 12 tonnáig mentesíthetik a kamionjaikat a fizetés alól.
A különböző környezetszennyezési besorolású gépjárművekre is különböző terheket lehetne kiróni: itt is a szennyező fizet elv érvényesül, emellett minél szennyezőbb egy technológia, annál többet kell fizetnie a tulajdonosának.
Az Európai Parlament jelentéstevője korábban a BruxInfo kérdésére elmondta, kilométerenként 3-4 eurócentes többletköltsége keletkezhet a fuvarozócégeknek a változtatások miatt.
Az elfogadott jogszabály két évet engedélyez a tagállamoknak, hogy törvényt alkossanak a direktíva alapján.
A részletekről itt olvashat!