A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez egyre több olyan panasz érkezik, melyben megdöbbenve jelzik a fogyasztók, miszerint bezárt az az üzlet, ahol eddig vásároltak, nem tudják mit tehetnek ezek után, ha meghibásodik a termék, kihez fordulhatnak segítségért, hol tudják jogaikat érvényesíteni.
A szomorú tény az, hogy ilyen esetben kevés az esély a fogyasztói jogérvényesítésre, ugyanis a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről szóló 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet alapján jótállási, szavatossági jogokat közvetlenül a forgalmazóval szemben lehet érvényesíteni, – azzal a vállalkozással szemben, akitől a nyugtát, számlát kapja a fogyasztó – a nagykereskedővel, importőrrel, gyártóval szemben nem.
Az egyetlen lehetőség, ha csak az adott üzlet szűnt meg, de a vállalkozás még működik, akkor a vállalkozás másik üzletét fel lehet keresni, vagy írásban is el lehet juttatni a vállalkozás székhelyére a panaszt, de ez sok utánajárást igényelhet a fogyasztótól.
Az is gyakran előfordul, hogy a vállalkozás a termék kicserélése helyett levásárlást ajánl fel ajándékutalvány formájában a vásárlónak. Azonban ha nem siet a fogyasztó és időközben megszűnik a vállalkozás, akkor az ajándékutalványt sem fogja tudni beváltani, levásárolni.
Sem a fogyasztóvédelmi hatóságok, sem a békéltető testületek, sem a bíróságok nem tudnak fellépni a megszűnő vállalkozásokkal szemben, marad a bosszankodás, és a reménykedés, hogy nem szűnnek meg az üzletek, lesz hova visszamenni a panasszal, a hibás termékkel.
Összefoglalva nincs pillanatnyi megoldás az ilyen helyzetekre – hangsúlyozza a FEOSZ -, hosszútávon a kormány vállalkozásbarát politikája segíthet, valamint a fogyasztói tudatosság, ezért kívánja a FEOSZ felhívni a figyelmet erre az egyre nagyobb mértékű, a fogyasztók egyre szélesebb körét érintő problémára, hiszen akár ruházati termékek, akár műszaki cikkek esetén bekövetkezhet ez a nem kívánt helyzet, ugyanígy akár webes áruházaknál is előfordulhat.