Szigorítanák a jogosítványok megszerzését, jobban betartatnák a közlekedési szabályokat, és nagyobb figyelmet fordítanának a motorosokra – csak néhány azon javaslatokból, melyeket a Bizottság kedden nyilvánosságra hozott közúti akcióterve tartalmaz. A cél, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti halálesetek száma az EU-ban.
2001 és 2009 között az EU-ban 36 százalékkal csökkent a halálos közúti balesetek száma (Magyarországon 34 százalékkal), és bár a Bizottság arra számít, hogy ez az arány 2010-ben eléri a 40 százalékot, ez azonban még mindig messze van az 50 százaléktól, attól a célszámtól, melyet az Unió 2001-ben tűzött ki maga elé. Kedden nyilvánosságra hozott közúti közlekedésbiztonsági programjában éppen ezért a Bizottság ismét azt célozta meg, hogy 2011 és 2020 között a felére szorítsák vissza a közúti halálesetek számát Európában.
Ennek érdekében a Bizottság hét stratégiai célkitűzést határozott meg. Így a célok között szerepel a járművek biztonságának javítása: míg az eddigi tízéves periódusban inkább az olyan „passzív” biztonsági felszereléseken volt a hangsúly, mint a biztonsági öv vagy a légzsák, 2011 és 2020 között új, „aktív” biztonsági intézkedések lépnek majd életbe (kötelező elektronikus menetstabilizáló program; kötelező, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és kötelező automatikus vészfékrendszer tehergépkocsik és buszok számára; kötelező, biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető jelzés személygépkocsik és buszok számára). A Bizottság emellett azt szorgalmazná, hogy a műszaki vizsgákat a tagállamok kölcsönösen ismerjék el, és így az egyik tagállamban elvégzett vizsgálat legyen érvényes egy másikban is.
A testület fontosnak tartaná emellett a biztonságosabb közúti infrastruktúra kiépítését is. Az európai forrásokból csak olyan infrastruktúra támogatható, amely összhangban áll a közutak és alagutak biztonságára vonatkozó irányelvekkel. A TEN-T program már ilyen elv alapján működik, a Bizottság pedig szeretné ezt az elvet általánosan kiterjeszteni minden európai támogatási programra, többek között a kohéziós alap támogatásaira is. A Bizottság továbbá meg kívánja vizsgálni, hogy a közúti infrastruktúra biztonságkezelésével kapcsolatos jogszabályokat ki lehet-e terjeszteni a vidéki utakra is. A szóban forgó jogszabályok megkívánják, hogy a biztonsági követelményeket már a tervezési szakaszban vegyék figyelembe az infrastruktúra fejlesztéseinél. Előírják ezen kívül az infrastruktúra biztonsági ellenőrzését, a „fekete foltok” beazonosítását és a felülvizsgálatot.