Az Európai Bizottság egy suriname-i légi fuvarozót felvett az európai légtérben repülési tilalom hatálya alá tartozó légitársaságok listájára, további működési korlátozásokat léptetett életbe az Iran Airrel szemben, két indonéz légi fuvarozót pedig törölt a listáról.
Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas a következőképpen nyilatkozott: „A légi közlekedés biztonsága nem lehet vita tárgya. Ha bebizonyosodik, hogy egy légi fuvarozó nem tudja biztonságos módon végrehajtani műveleteit, illetve egy szabályozó hatóság nem tud kellőképpen érvényt szerezni a biztonsági előírásoknak, a légtér és az utazók biztonságát szem előtt tartva kötelességünk közbelépni. Támogatni kívánjuk azokat az országokat, amelyek a polgári légi közlekedés legszigorúbb biztonsági előírásainak teljesítése érdekében készek műszaki és adminisztratív kapacitásukat az ehhez szükséges mértékben bővíteni. A Bizottság az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel (EASA) szoros együttműködésben tovább kívánja fokozni a műszaki segítségnyújtás terén tett erőfeszítéseket.”
A működési tilalom hatálya alá eső légitársaságok most tizennegyedik alkalommal módosított listájára egy tagállami intézkedés nyomán felkerült a Suriname-ban engedélyezett Blue Wing Airlines légi fuvarozó, mivel légi járműveit a közelmúltban sorozatos balesetek érték, a földi ellenőrzések pedig esetükben komoly hiányosságokat tártak fel.
A Bizottság vezetésével, valamint tagállami és EASA-szakértők részvételével helyszíni szemlére került sor Iránban annak megállapítására, hogy az iráni polgári légiközlekedési szervezet és az Iran Air által a repülésbiztonsági bizottság utolsó, 2010 márciusi ülésén bejelentett intézkedéseket végrehajtotta-e az érintett légi fuvarozó. A helyszíni szemle következtetéseinek eredményeképpen a repülésbiztonsági bizottság egyhangúlag úgy döntött, hogy támogatja az Iran Airrel szemben érvényesített működési korlátozások kiterjesztését, és kizárja annak Airbus A-320, valamint Boeing B-727 és B-747 típusú légi járműveit az Európai Unióba irányuló légi forgalomból. A Bizottság földi ellenőrzések révén továbbra is gondosan figyelemmel kíséri a légi fuvarozó azon légi járműveinek teljesítményét, amelyek működése az Európai Unión belül engedélyezett, a feltárt biztonsági problémák fenntartható kezelését szolgáló, műszaki segítségnyújtással kivitelezhető megoldások érdekében pedig intenzívebb párbeszédet folytat az iráni polgári légiközlekedési szervezettel.
A lista jelenlegi változatában a Bizottság egyúttal elismeri az Indonézia illetékes nemzeti hatóságai által a felügyelet terén elért előrelépést. Fejlesztéseiknek köszönhetően a repülésbiztonsági bizottság hozzájárulhatott ahhoz, hogy két indonéz légi fuvarozó, a Metro Batavia és az Indonesia Air Asia lekerüljön a listáról.
A Bizottság szintén nagyra értékeli azt a fejlődést, amelyet Gabon polgári légiközlekedési hatósága ért el a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) által feltárt hiányosságok korrekcióját szolgáló intézkedési terv végrehajtásában, és engedélyezte az – Európai Unióban bizonyos korlátozások mellett működő – Afrijet légi fuvarozó számára, hogy flottáját új légi járművel bővítse.
A lista aktualizálásával egy időben Albánia polgári légiközlekedési hatóságát arra kéri nyomatékosan a Bizottság, hogy az összes légi fuvarozó tekintetében érvényesítsen fokozottabb felügyeletet, folytassa az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel (EASA) egyeztetett cselekvési terv végrehajtását, kiemelt figyelmet fordítva azokra a területekre, amelyek biztonsági aggályokat vetnek fel, illetőleg gyorsítsa fel a műszaki és adminisztratív kapacitásbővítés folyamatát.
Jelenleg az uniós listán négy olyan légi fuvarozó szerepel, amelyek működése teljes egészében tilalom hatálya alá tartozik az Európai Unióban: az afgán Ariana Afghan Airlines, a suriname-i Blue Wing Airlines, a kambodzsai Siem Reap Airways International, és a ruandai Silverback Cargo Freighters. 17 olyan ország van, amelynek összes légi fuvarozójával – mindösszesen 278 társasággal – szemben működési tilalom van érvényben, ezek: Angola, Benin, Kongói Demokratikus Köztársaság (KDK), Dzsibuti, Egyenlítői Guinea, Gabon (bizonyos korlátozások és feltételek mellett működő három légi fuvarozó kivételével), Indonézia (hat légi fuvarozó kivételével, amelyek esetében már nincsenek érvényben korlátozások), Kazahsztán (bizonyos korlátozások és feltételek mellett működő egyetlen fuvarozó kivételével), a Kirgiz Köztársaság, Libéria, Fülöp-szigetek, Kongói Köztársaság, Sierra Leone, São Tomé és Príncipe, Szudán, Szváziföld és Zambia esetében. A következő 9 légi fuvarozó működése különböző korlátozásokhoz és feltételekhez kötött: az Air Koryo (Koreai Népi Demokratikus Köztársaság), a TAAG Angola Airlines, az Air Astana (Kazahsztán), az Iran Air (Irán), a Gabon Airlines, az Afrijet, az SN2AG (Gabon), az Air Service Comores és az Ukrainian Mediterranean Airlines (Ukrajna).
A lista a Bizottság következő internetes oldalán megtekinthető: