Ugyanazon szabályok vonatkozzanak-e a független kamionsofőrökre, mint egy cégnél dolgozó társaikra? Szabjon-e meg a munkaidejükre vonatkozó korlátozásokat az EU, vagy hagyják-e őket önállóan menedzselni munkaidejüket? A kérdésről szerdán (2010. április 28.) szavaz az EP foglalkoztatási szakbizottsága, amikor is lezárulhat az egy esztendeje húzódó vita.
A tét az, hogy vajon az önálló vállalkozó gépjárművezetőket is az irányelv hatálya alá vonják-e. Ebben az esetben rájuk is ugyanúgy vonatkozna a heti engedélyezett 65 munkaórás időkorlát. Az Európai Parlament jobbközép frakciói ellenzik a jogszabálynak az önfoglalkoztató sofőrökre történő kiterjesztését, a baloldaliak viszont támogatják azt.
Pro: Nem lehet szabályozni a vállalkozók munkaidejét
A néppárti Bauer Edit, összhangban a Bizottság álláspontjával, erre nem lát elegendő indokot. A szlovákiai magyar képviselőnő szerint ugyanis „hiba volt az önálló vállalkozók munkaidejének szabályozását a 2002-es irányelv hatálya alá vonni. Mivel erre nincs precedens, ez rossz irányt szabna az önálló vállalkozók munkaidejének szabályozása terén, amit el kell kerülnünk. Mindemellett aligha lenne lehetséges végrehajtani e rendeletet, és ez nagyon költséges lenne”.
Kontra: „Tisztességtelen verseny és nem biztonságos utak”
A szocialisták, a zöldek és az Egységes Európai Baloldal a Bizottság javaslatának elutasítását kérik. Stephen Hughes szocialista képviselő úgy véli: „Ha a jogszabályba nem foglaljuk bele az önálló vállalkozókat, akkor két munkaidős rendszer lenne, ami tisztességtelen versenyhez, valamint a színlelt önfoglalkoztató gépjárművezetők elterjedéséhez vezetne”.
Hughes szerint ez „nem biztonságos utakat” is eredményezne, mivel „egy ilyen jogszabály 86 órás munkahetet vezetne be az ágazatban. A fáradság gyilkos, és ebből a szempontból nem számít, hogy a vezető foglalkoztatott vagy önálló vállalkozó-e”.