Nem teljesíthetők a felnőttképzési törvény számítógépes alapismeretekkel kapcsolatos rendelkezései szakmai szervezetek szerint, ezért a jogszabály vonatkozó pontjainak módosítását kezdeményezik – olvasható a szervezetek pénteken közzétett indítványában.
A Katedra Nyelviskola Kft. (39 tagiskola képviseletében), a Felnőttképzők Szövetsége (230 intézmény képviseletében), valamint az Első Magyar Nyelviskola Klaszter Szolgáltató Kht. (19 tagiskola képviseletében) azt írta, hogy január 1-től nem teljesíthető a jogszabály azon pontja, amely arról rendezik, hogy a digitális írástudás, azaz a számítógépes alapismeretek megszerzése a legalább 240 órát meghaladó időtartamú felnőttképzési program kötelező része, függetlenül attól, hogy általános, nyelvi vagy szakmai képzés valósul-e meg.
A parlament szakbizottságához és a minisztériumhoz is eljuttatott dokumentumban kifejtik: ez a passzus azért nem teljesíthető, mert január 1-től az érvényben levő akkreditált képzési programjaikat nem tudják használni olyan esetekben, ahol a képzési pályázat kiírója, vagy egyéb jogszabály akkreditált képzési program használatát írja elő, és az a 240 órás időtartamot meghaladja. A felnőttképző intézmények programakkreditációval szerzett jogainak gyakorlását akadályozza ez a jogszabály, s ez több száz, még több évig érvényes, már akkreditált programot érint.
Kitértek arra is, hogy a képzők eddig is jelentős erőforrásokat (humánerőforrás díjai, közigazgatási eljárási díj) fordítottak a programakkreditációs tanúsítványok megszerzésére, mely befektetés az új jogszabályi feltételek alapján hiábavaló volt. Újabb programok akkreditálása jelenleg nem lehetséges, és ismét jelentős erőforrásigényt jelentene. Így patthelyzet áll fenn – írták.
Nem teljesíthető a követelmény a vállalati, intézményi megrendelők részére sem, mert megfelelő, a digitális írástudás képzését tartalmazó akkreditált program hiányában a szakképzési hozzájárulás felhasználásával megvalósítandó, a 2010. évre betervezett képzéseik áfakörbe kerülnek, továbbá a megrendelők a kihelyezett képzéseknél nem tudják minden esetben biztosítani a tárgyi feltételeket (például számítógépes oktatásra alkalmas infrastruktúra kialakítását).
A szakmai szervezetek ezért javasolják, hogy tolják ki a változások bevezetésének határidejét addig, amíg a fennálló helyzetet jogilag rendezik.
Javasolják, hogy a digitális írástudás megszerzésére irányuló modulok, képzési egységek oly módon legyenek kötelezőek, hogy a jogalkotó ezeket központi programnak nyilvánítsa. Ezáltal nem lesz szükség az újbóli akkreditációkra, a már meglevő akkreditált programok alkalmazhatóak maradnak.
A betervezett képzések elindíthatóak azzal a kitétellel, hogy a támogatott képzésnek bizonyos óraszámon felül tartalmaznia kell a központilag meghatározott digitális írástudás modul(oka)t. Ezen digitális modulok óraszáma, az elsajátítandó ismeretek köre a számítástechnikát oktató szakma segítségével és támogatásával meghatározható a központi programban. Megoldásként kínálkozik az a lehetőség is, hogy egy képzésen belül két programot alkalmaznak: egy akkreditált általános/szakmai/nyelvi és egy már akkreditált számítástechnikai ismereteket tartalmazó programot – írják a szakmai szervezetek.
Kapcsolódó cikk: