Szabó Máté ombudsman szerint sérülhet a gyerekek élethez és a testi épséghez való joga azzal, hogy változatlan feltételekkel közlekedhetnek tovább az őket szállító buszok, s az is kifogásolható, hogy egyes Volán társaságok több jegyet adnak el a távolsági buszokra, mint ahány ülőhely van.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala az közleményében felhívta a figyelmet arra: átnevezés és szerződésmódosítások után változatlan feltételekkel közlekedhetnek a gyermekeket szállító buszok annak ellenére, hogy 2009. szeptember 1-jétől érvényesek a KRESZ gyermekeket védő előírásai.
E szerint az iskolabuszokon a gyerekeket bekapcsolt biztonsági övvel, 135 centiméteres magasság alatt külön gyermekbiztonsági rendszerben kell szállítani. Ezeknek a feltételeknek azonban számos társaság nem tudott időre megfelelni, ezért a közlekedési minisztériummal egyeztetve megváltoztatták a szolgáltatás elnevezését. Így a szállítás feltételei változatlanok maradtak, tehát az iskolabuszokra előírt biztonsági felszerelések nélkül szállíthatnak gyerekeket.
Mint a közleményben olvasható, a jogszabályi rendelkezéseket 2007-ben fogadták el, alkalmazásuk előkészítésére két év állt rendelkezésre. Szabó Máté, aki egyúttal gyermekjogi biztos is, úgy látja, hogy az új előírások bevezetésére szabott határidő ésszerűbb megválasztásával, a megfelelő járművek és biztonsági eszközök beszerzésének támogatásával elkerülhető lett volna ez a visszás helyzet. Az ombudsman szerint az élethez és a testi épséghez való jog, valamint a gyermekek kiemelt védelemhez való joga is veszélybe került.
Hangsúlyozta: a közlekedési kormányzat a jogbiztonság alapvető alkotmányos követelményével ellentétesen olyan alternatív jogértelmezési lehetőséget kínált az érintett közszolgáltatóknak, amelynek alkalmazásával kibújhatnak törvényes kötelezettségük alól. Az országgyűlési biztos észrevételeit írásban eljuttatta a közlekedési miniszternek.
Szabó Máté állást foglalt egyes Volán társaságok azon gyakorlata ellen is, hogy a távolsági járatokra csúcsforgalom idején több jegyet adnak el, mint amennyi ülőhely van a buszon. Megítélése szerint ez komoly kockázatokkal fenyeget, balesetveszélyes, és sérülhet a távolsági helyközi buszjáratok állva szállított utasainak testi épséghez, jogbiztonsághoz és tisztességes eljáráshoz való alapvető joga.
Kifejtette: akinek nem jut ülőhely, annak akár több száz kilométert kell állva utaznia, ezért ők az utasbiztonság alapvető feltételeinek hiányában komoly baleset- és életveszélynek vannak kitéve.
Szabó Máté megállapította, hogy a Volán társaságok menetrend szerinti, helyközi autóbuszjáratainak utazási feltételei nem szabályozzák megfelelően az álló utasok biztonságos szállításának körülményeit, a biztonsági övek használatát, a háttérjogszabályok pedig nem kellően részletesek.
Az ombudsman, aki 2009-ben kiemelt projektben vizsgálta a közösségi közlekedés feltételeit, a helyzet áttekintése után felhívta a közlekedési tárca vezetőjét arra, hogy az utasbiztonság szempontjából kirívó szabályozási hiányosság orvoslására kezdeményezze a jogszabályi rendelkezések felülvizsgálatát.