Az új európai uniós követelményekkel összhangban, a magyar vasúti szabályozás módosításának kiemelt céljai között szerepel – a nemzetközi vasúti személyszállítás liberalizációja mellett -, a nemzetközi és belföldi utasjogok érvényesülésének hatékonyabb biztosítása, az utasok biztonságának védelme, a vasúti szolgáltatások minőségének javítása – áll a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének közleményében.
Az új rendelkezéseknek köszönhetően már nemcsak a légiutas jogok, hanem a vonaton utazok jogai is szigorúbb szabályozás alá kerülnek. A külföldi vasúttársaságok a minőségi követelmények életbe léptetésével már jegyár növelést helyeztek kilátásba. Az új jogi szabályok többsége már 2009. december 3-án életbe lép Magyarországon, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége fokozott figyelemmel kíséri az új rendelkezések hazai megjelenését, azért, hogy az európai uniós követelményeknek való megfelelés költségei ne a fogyasztókat terheljék.
Az új rendelkezések kiterjednek – többek között – a vasúttársaságok kártérítési felelősségére. Fokozott helytállási kötelezettséggel tartozik a vasúttársaság akkor, ha az utas a vonaton, le- vagy felszálláskor vasúti balesetet szenved, csomagjai megsérülnek a vasúttársaság hibája miatt, valamint akkor is, ha vonatkimaradás, késés vagy csatlakozás lekésése miatt az utas nem tudja utazását folytatni.
Az új szabályozás alapján a fogyatékossággal élők számára fokozottan biztosítani kell azt, hogy a vasúti közlekedést akadálymentesen igénybe tudják venni többletköltség nélkül, megfelelő vizuális, illetve hangjelzésekkel lehetővé kell tenni a biztonságos és kényelmes utazás lehetőségét számukra is.
Szigorúbb szabályok vonatkoznak az utasok tájékoztatására is. Konkrétan meg van határozva az utasok számára biztosítandó minimális információk köre, melyet a vasúttársaságnak az utazás előtt, illetve az utazás során is meg kell adnia, így – többek között – a menetrendre, a leggyorsabb utazási lehetőségekre, a kerékpárok elhelyezési lehetősége, az első-másodosztályon igénybe vehető szolgáltatásokra, a panaszkezelés módjára, továbbá a higiéniai és levegőtisztasági minimumkövetelményekre vonatkozó tájékoztatást.