További három évvel meg kellene hosszabbítani az autókereskedelem versenyszabályok alóli mentességét – javasolja az Európai Bizottság. Ennek értelmében a gyártók 2013. májusáig fenntarthatnák a márkakereskedésekben történő értékesítés rendszerét.

Az autókereskedelemben és az eladás utáni szolgáltatások terén (beleértve a javítást is) csoportos mentességet élveznek a piaci szereplők az EU-ban a közösség versenyszabályai alól. Ez azt jelenti, hogy a Bizottság egy csoportmentességi rendelet (1400/2002) keretében engedélyezte ennek a szektornak, hogy szereplői olyan megállapodásokat kössenek, amelyek más szektorok esetében tiltottak lennének: beleütköznének a közösségi alapszerződésnek a versenykorlátozó magatartást tiltó 81. cikkébe. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az autókereskedelemben a gyártók exkluzív (kizárólag az ő termékeiket értékesítő) márkakereskedelmi hálózatot tarthatnak fenn.

Ez a csoportmentességi rendelet azonban 2010. májusában lejár. A Bizottság július 22-én közzétett állásfoglalásában ezért igyekezett felvázolni azt a rendszert, amelynek keretében a következő három évben szabályozni kívánja az ágazatot. A felvázolt jövőképpel kapcsolatban rögtön fel is szólította az érdekelteket, hogy fogalmazzák meg véleményüket és azt szeptember 25-ig küldjék el a comp-car-sector@ec.europa.eu emailcímre. A beérkezett hozzászólások figyelembe vételével fogja közzétenni a szektor 2010. májusa utáni versenyjogi szabályozására vonatkozó „megfelelő jogi lépéseket” – fogalmazott a most közzétett brüsszeli közlemény.

Reálértékben csökkent az autók ára

A várható szabályozás főbb vonásait azonban már a mostani állásfoglalás is tartalmazza. Ezek meghatározása során a Bizottság az autópiaci helyzetből indult ki. Megállapította, hogy az új autók (személy- és haszongépjárművek) eladásának piacán rendkívül erős verseny uralkodik. Ennek köszönhetően a fogyasztók az elmúlt esztendőkben évente 1 százalékosnál is nagyobb reálárcsökkenést könyvelhettek el. Emellett a piaci koncentráció gyengülésének kedvező hatásait is élvezhetik, egyre több szereplő jelenik meg, az utóbbi években különösen a kínai és az indiai márkák piacra lépésével.