Az átláthatóság növelését és a közpénzek hatékonyabb felhasználását teszi lehetővé az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi törvény uniós jogharmonizációját célzó módosítása – mondta Hónig Péter, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter kedden az Országgyűlésben. A vasúti törvény uniós jogharmonizációt célzó módosításnak nyertesei az utasok lesznek.
Átláthatóbbá autóbuszos személyszállítás
Hónig Péter, a törvényjavaslat általános vitájában tartott expozéjában hangsúlyozta: továbbra is érvényben marad az a magyarországi szabály, amely alapján a menetrendszerinti autóbuszos személyszállítást csak közszolgáltatási szerződés keretében lehet végezni.
Az átláthatóság és a közpénzek hatékony felhasználása érdekében a javaslat megerősíti a közszolgáltatások pályázati eljárása során eddig is alkalmazott elveket – emelte ki.
Hozzátette: a tervezet újabb lehetőséget teremt a helyi önkormányzatok számára a saját szolgáltató társaságok alapítására, amelyekkel hatékonyabban megszervezhetik a közlekedési közszolgáltatásokat.
A tárcavezető szerint a tömegközlekedés az utazási igények kielégítése mellett kiemelt szerepet játszik a települések népességmegtartásában, a hátrányos térségű települések felzárkóztatásában és az esélyegyenlőség megteremtésében. Alapvető társadalmi, gazdasági, környezetpolitikai, valamint környezetvédelmi érdekek fűződnek a magas színvonalú tömegközlekedéshez – fűzte hozzá.
Módosul a vasúti törvény
A három éve hatályba lépett új vasúti törvény elsődleges célja volt a piacnyitás, és a verseny bővítése. A törvény módosítását idén az uniós közszolgálati rendelet és a harmadik vasúti csomag tette szükségessé – mondta a miniszter.
Az Európai Unióban jövő évtől liberalizált lesz a nemzetközi személyszállítás. A hatályba lépő uniós utasjogi rendelet az utasok jogainak védelmében alkot szabályokat a vasúttársaságok számára többek között a tájékoztatás, a menetjegykiadás az információs és foglalási rendszer, az utas és csomagbiztosítás, a vonatok késése esetén a felelősség, illetve a fogyatékosok segítése körében. A mozdonyvezetőkre vonatkozó szabályok egységesítése pedig elősegíti a munkavállalók mobilitását – ismertette a miniszter.
Hónig Péter rámutatott: a vasúti közlekedés nagy jelentőségű, nemcsak a többi közlekedési rendszerhez képest kisebb környezetterhelés, de a nagy társadalmi hatás miatt is, hiszen a vasútnak évente 150 millió utasa van és az ágazat működtetésében 30 ezer munkavállaló közvetlenül, 60 ezer pedig közvetve érintett.
A vasúti törvény parlament előtt fekvő módosításának nyertesei az utasok lesznek, akikért átlátható módon fognak versenyezni a szolgáltatók – mondta miniszter.