A brit reklámhatóság, az Advertising Standards Authority (ASA) döntése értelmében a Pfizer hamis gyógyszerek veszélyeire figyelmeztető reklámfilmje nem sérti a reklámozásra vonatkozó jogszabályokat. A szervezet szerint a reklám célja indokolttá teszi a sokkoló képek használatát – írja a Guardian online.
A Pfizer szóban forgó kampányfilmjét az év elején kezdték el vetíteni a brit mozikban. A reklámban egy középkorú férfi látható, amint bevesz egy postai úton szállított tablettát, majd annak hatására egy patkányt öklendez fel. A gyógyszercég a filmmel a bizonytalan eredetű, elsősorban az illegális online forrásból származó készítmények fogyasztásának veszélyeire kívánja felhívni az állampolgárok figyelmét. Ezek egy jelentős része ugyanis olyan hamisított szer, amely túl kevés vagy túl sok hatóanyagot tartalmaz, nem egy esetben pedig különböző veszélyes anyagokkal, mint például patkányméreggel vagy bórsavval szennyezett.
A kampányfilmet a moziban vetített hirdetések felügyelő szerve, a Cinema Advertising Association (CAA) korhatáros kategóriába sorolta, vetítését csak a 15 év felettieknek szóló filmek előtt engedélyezte. A korbesorolás ellenére a kampány elindítása után több mint hatvan panasz érkezett a filmmel kapcsolatban az ASA-hoz. Ezek a reklámfilmet félelmet keltőnek, indokolatlanul ijesztő és nyomasztó hatásúnak titulálták. A reklámhatóság a panaszokat kivizsgálta, a héten meghozott döntésében viszont a Pfizer mellett foglalt állást. Határozatuk szerint a cég kampánya nem sérti a reklámozásra vonatkozó jogszabályokat. Az ASA elismerte ugyan, hogy a film egyes jelenetei sokkolóak, és a nyugalom megzavarására alkalmasak, de álláspontjuk szerint a kampány célja és a probléma súlyossága igazolja ezek használatát. „Mivel a reklám egy olyan súlyos problémára hívja fel a figyelmet, amelynek egészségkárosító, sőt halálos következményei lehetnek, a patkány felöklendezése, mint hasonlat a többség számára igazolja ezt a megközelítést” – áll az ASA közleményében.
A Pfizer üdvözölte a hatóság döntését. Közleményükben hangsúlyozták, hogy a vállalat elsődleges célja a reklámmal a fogyasztók tájékoztatása és figyelmeztetése volt. Nem állt szándékukban bármilyen módon megzavarni a fogyasztók érzelmi egyensúlyát, de mint írták, a hamis és bizonytalan eredetű gyógyszerek olyan súlyos veszélyt jelentenek, ami határozott és erélyes választ igényel.