Folyamatosan nő a Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítványhoz (BEGYKA), illetve a betegjogi képviselőkhöz beérkező panaszok száma – mondta Bodnár Ágnes szakreferens a betegjogokról csütörtökön rendezett budapesti kerekasztal-beszélgetés szünetében újságíróknak.
Az utóbbi két évben drasztikusan nőtt a panaszok száma, 2006-ban majdnem nyolcezer, 2007-ben már 11.250, míg tavaly több mint 16.000 ilyen ügye volt a közalapítványnak – közölte a szakember. Beszámolója szerint az említetteknek két oka van. Egyrészt az utóbbi időben megnőtt az orvosok adminisztratív teendője, emiatt a betegre kevesebb figyelmet tudtak fordítani, másrészt pedig a betegek egyre tudatosabbak, tájékozottabbak jogaikat illetően.
A közalapítvány statisztikái szerint a kivizsgált panaszok 70-80 százaléka megalapozott, a panaszok negyedét a megfelelő egészségügyi ellátáshoz való jog sérelme teszi ki, a második helyen az emberi méltóság megsértése ügyében megfogalmazott panaszok állnak.
A betegjogi képviselők elsősorban közvetítői (mediátori) szerepet vállalnak a páciens és az intézmény között. Az országban 52 betegjogi képviselő, 26 ellátottjogi és szintén 26 gyermekjogi képviselő tevékenykedik.
Egy uniós felmérés szerint Magyarország 31 európai uniós ország közül a 7. helyen áll a betegjogok érvényesülését tekintve.