Egyre több európai légi utas teheti meg, hogy repülés közben mobiltelefonján szöveges üzeneteket küldjön, internetezzen vagy akár hívásokat bonyolítson le.

Egy évvel azután, hogy a Bizottság egységes szabályokat vezetett be a repülőgépeken való biztonságos mobiltelefon-használatra és e határfüggetlen szolgáltatás egyszerű engedélyezésére vonatkozóan, 27 európai repülőgépet szereltek fel olyan berendezéssel, amely lehetővé teszi a GSM-telefonok biztonságos használatát az európai légtérben. Ez a szám 2009 végére várhatóan megduplázódik.

„Különösen az üzletemberek és a fiatalabb utazóközönség telefonálna szívesen repülés közben, ugyanakkor a lehetőség az európai cégek számára is új üzleti távlatokat nyit. A Bizottság ezért egy évvel ezelőtt egységes alapszabályokat állapított meg, amelyek biztosítják, hogy az említett szolgáltatás nyújtása biztonságos és egyszerű legyen az európai légtérben, és a szolgáltatóknak ne kelljen 27 különböző tagállami engedélyeztetési eljáráshoz igazodniuk” – mondta Viviane Reding, az információs társadalomért és médiáért felelős biztos. „Örülök, hogy már vannak olyan légitársaságok Európában, amelyek lehetővé teszik a mobiltelefon használatát a repülőgépeken. A szolgáltatás zökkenőmentes elterjedéséhez az is fontos, hogy a mobiltelefonok használata ne zavarja az utastársakat, ezért a vasúthoz hasonlóan „telefonmentes” területeket kell kijelölni. A szolgáltatóknak ügyelniük kell arra is, hogy a díjak ésszerű kereteken belül maradjanak. Ha mindez megvalósul, a repülőgépeken hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatások nyújtásával az európai cégek előnyhöz juthatnak a légiközlekedési piacon zajló világméretű versenyben.”

2008 áprilisában a Bizottság olyan előírásokat fogadott el, amelyek az EU egészében harmonizálják a repülőgépeken biztosított mobiltávközlési szolgáltatások feltételeit (IP/08/537). Ez a szabályozás tette lehetővé, hogy egy évvel később két szolgáltató, az OnAir (Genf) és az AeroMobile (London) repülőgépen hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatásokat indítson Európában. A két vállalkozás olyan légitársaságokkal működik együtt, amelyek szeretnék ezt a szolgáltatást elérhetővé tenni utasaik számára.

Jelenleg három európai légitársaság – a Ryanair (Írország), a TAP (Portugália) és a bmi (Egyesült Királyság) – kezdte meg légiflottája felszerelését: 27 repülőgépet már elláttak a megfelelő berendezésekkel, és ez a szám 2009 végére várhatóan megduplázódik. A kezdet ígéretes, és más légitársaságok is tesztelik már műszakilag a megoldást.

A légitársaságok eközben pontosítják a mobiltelefonok repülőgépen való használatának feltételeit, azért, hogy a fogyasztók minél szélesebb körében találjon kedvező fogadtatásra ez az új szolgáltatás, ugyanakkor vizsgálják azt is, hogy a már felszerelt gépeken milyen mértékű a szolgáltatás igénybevétele. A jelenlegi adatok szerint a szolgáltatás legalacsonyabb díja hívás esetén körülbelül percenként 1,60 euró, szöveges üzenet küldésekor pedig 0,43 euró, attól függően, hogy az utas melyik földi mobiltelefon-szolgáltatót veszi igénybe.

A Bizottság 2008-ban jogszabályokat fogadott el azért, hogy az EU egészében lehetővé váljon a mobiltelefonok légi járműveken való biztonságos használata, és megteremtse a feltételeket a vállalkozások számára a – gyakran több ország légterén is átívelő – szolgáltatás nyújtásához. Ehhez három lépésre volt szükség:

  • Biztosítani kellett, hogy a berendezések – köztük az utasok készülékeinek – használata ne keltsen zavart a repülőgép berendezéseiben és rendszereiben.
  • Biztosítani kellett továbbá azt is, hogy a mobil berendezések ne zavarják a földi mobilszolgáltató hálózatokat és kizárólag a repülőgép fedélzetén levő bázisállomáshoz csatlakozzanak, amely műholdas összeköttetésben áll a földi hálózattal.
  • Egységes szabályokat és szabványokat kellett kidolgozni ahhoz, hogy a különböző tagállamok légterében közlekedő repülőgép fedélzetén levő bázisállomások működése engedélyezhető legyen.

Követendő példa más földrészek számára

Az európai megoldás más régiókban is példaként szolgál. Számos Európán kívüli légitársaság (többek között a Qantas, az Emirates, a Malaysian Airlines, a Royal Jordanian, a Wataniya, és a Virgin Australia) teszteli a szolgáltatást, amely mintegy 40 megfelelően felszerelt repülőgépen már működik is. Emellett más légitársaságok is érdeklődnek a lehetőség iránt. A GSM-szabvány világméretű elterjedtsége (jelenleg majdnem 3 milliárdan használják), vonzóvá teszi ezt az üzleti megoldást, mivel az utasok saját, megszokott mobiltelefonjukat használhatják.

Háttér

A légi járműveken hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatások a páneurópai távközlési szolgáltatások körébe tartoznak. A Bizottság 2008 áprilisában két intézkedést fogadott el (IP/08/537):

  • A légi járműveken hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatások EU-n belüli használatához szükséges fedélzeti berendezések összehangolt műszaki paramétereinek meghatározásáról szóló határozatot. Ezek a paraméterek biztosítják, hogy a berendezések ne zavarják a fedélzeti eszközöket, és lehetővé teszik, hogy az EASA tanúsítsa a berendezések légi alkalmasságát különböző típusú repülőgépek esetén. A jogilag kötelező erejű határozatnak köszönhetően azonos típusú berendezéseket használnak valamennyi repülőgépen.
  • Az engedélyezés összehangolt szabályozására irányuló ajánlást, amely a tagállamok által kiadott engedélyek kölcsönös elismerésére ösztönöz.

A „légi roaming”, vagyis a repülőgépen lebonyolított mobilhívások és üzenetküldés kezelése nem különbözik a földi szolgáltatások keretében nyújtott nemzetközi barangolásétól. Az első példák azt jelzik, hogy a szolgáltatás díja jóval alacsonyabb, mint a repülőgépek fedélzetén korábban nyújtott hagyományos, műholdas összeköttetéssel biztosított telefonszolgáltatásé. A légi járműveken hozzáférhető mobiltávközlés nem tartozik a barangolás keretében történő hang- és adatátvitel díjaira vonatkozó bizottsági intézkedések hatálya alá, mivel egy újonnan kialakuló piac innovatív szolgáltatásáról van szó, amelynek a díjait a szolgáltató állapítja meg. A Bizottság azonban szorosan figyelemmel kíséri a fogyasztói árak alakulását és átláthatóságát.

http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/radio_spectrum/topics/ecs/mca/index_en.htm

MEMO/08/220

http://www.onair.aero/

http://www.aeromobile.net/