A hivatalos iratok elektronikus kézbesítése mind az igazságszolgáltatásban, mind pedig a hatósági eljárásokban meggyorsítja a pereskedést és az egyéb hivatalos ügyintézéseket – közölte Avarkeszi Dezső, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium államtitkára keddi expozéjában az Országgyűlésben.
A hivatalos iratok elektronikus kézbesítéséről és az elektronikus tértivevényről szóló törvényjavaslattal összefüggésben Avarkeszi Dezső elmondta: a javaslat elsődleges célja az elektronikus kommunikáció, azon belül pedig a megfelelően dokumentált, biztonságos elektronikus kézbesítés megteremtése.
Hangsúlyozta, hogy általános társadalmi elvárás a bírósági, közigazgatási és más hatósági eljárások felgyorsítása, az információs társadalom adta lehetőségek kihasználása.
A tervezett szabályozás kiindulópontja, hogy az elektronikus kommunikációban megjelenik egy, a feladótól és a címzettől független szerv, amelynek a feladata a kézbesítés lebonyolítása lesz. E feladat ellátására a már létező Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer kijelölése “tűnik ésszerűnek” – fogalmazott az államtitkár, hozzátéve: az említett rendszer Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató elnevezéssel jelenik meg a javaslat szövegében.
Kiemelte, a rendszer működéséhez elengedhetetlen, hogy a feladó tudomást szerezzen a címzettnek küldött okiratok szabályszerű átvételéről az elektronikus tértivevény alapján.
A rendszer alkalmas lehet majd arra, hogy a feladói és a címzetti oldalon is természetes személyek vagy hivatalos szervek egyaránt közvetlenül küldhessenek egymásnak iratokat – jegyezte meg, hozzátéve ugyanakkor: az elektronikus kézbesítés elsősorban a bíróság, a közigazgatási szerv és más hatóság, illetve a felek között zajlik majd.
A dokumentumokat egy úgynevezett időbélyeg védi majd az utólagos módosítástól – hívta fel a figyelmet.
A javaslat elfogadásával a hivatalos ügyek elektronikus intézésére széles körben nyílhat lehetőség – összegezte Avarkeszi Dezső.