A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás elektronikus ellenőrizhetőségének mielőbbi megteremtése, valamint az ehhez szükséges kormányzati intézkedések előkészítése érdekében, Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság program kormánybiztosának kezdeményezésére kedden szakmai egyeztetést tartottak az érintett tárcák, az ORFK, a KEKKH, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a biztosítótársaságok képviselői.
A gépjárművek érvényes felelősségbiztosítására vonatkozó adatokat elvileg a központi kötvénynyilvántartásnak kellene tartalmaznia, és közúti ellenőrzéskor a hatóságnak abból kellene megállapítania azok érvényességét. Számos esetben azonban a nyilvántartásból nem állapítható meg, hogy a gépjárművezető rendelkezik-e érvényes felelősségbiztosítással, mert a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala által üzemeltetett nyilvántartást a biztosítók töltik fel adatokkal, azonban szervezési és eljárási okok miatt a nyilvántartás nem teljes és naprakész.
A megbeszélésen a felek egyetértettek abban, hogy a jelenlegi – az intézkedő rendőrt, valamint az autóstársadalom jelentős részét egyaránt elbizonytalanító, kiszolgáltatott helyzetbe hozó – rendszeren változtatni kell, és létre kell hozni egy teljes, naprakész, a rendőrség számára használható, elektronikus kötvény-nyilvántartási rendszert. Ennek segítségével megoldható, hogy a gépjárműtulajdonosnak csak rövid ideig, a szerződéskötés időszaka alatt kelljen magánál hordania papíralapú igazolást, és a hatóság ne igényelje olyan adat igazolását, amelyet maga is nyilvántart.
A Pénzügyminisztériumban jelenleg készülő új kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény jelentős lépés a hiteles elektronikus nyilvántartás kialakítása érdekében, a folyamat felgyorsításához azonban további szakértői egyeztetések szükségesek.