Már méri az autók sebességét Pest megye első két fix telepítésű traffipaxa az M0-ás autóúton. A két napja átadott műszerekkel együtt 2011 végéig az ország közútjainak összesen hatszáz, fokozottan balesetveszélyes pontján fotózzák majd állandó jelleggel a gyorshajtókat.
Várhatóan februárra készül el a hatszáz fix traffipax telepítési helyeit tartalmazó lista – tudta meg az MTI csütörtökön az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) sajtószolgálatától.
Az illetékes minisztérium és a rendőrség szakemberei között folyó egyeztetések után látnak hozzá az új traffipaxok szereléséhez. A körültekintő előkészítés azért is indokolt, mert a rendszeres karbantartásról is gondoskodni kell.
Nagy Zoltán, a Magyar Közút Kht. forgalomtechnikai osztályának vezetője elmondta: a lakott területeken kívüli utak közül az autópályák a legbiztonságosabbak – kivéve az M0-ást -, az osztott pálya és a külön szintű kereszteződések miatt. Az országutak és az úgynevezett vegyes használatú utak, amilyen a Budapest és Vác közötti 2/A (M2) is, szinte csábítják az autósokat a sebesség jelentős túllépésére – tette hozzá.
Az M2-est teljes hosszában kétszer kétsávos gyorsforgalmi úttá fogják alakítani, a munkálatok várhatóan 2010-ben kezdődnek meg. Addig is megelőzésként maradnak a legfeljebb 90 kilométeres óránkénti sebességet előíró korlátozó táblák és a hamarosan üzembe helyezendő fix traffipaxok.
Nagy Zoltán szerint Magyarország legveszélyesebb útja az M0-ás déli, illetve Veszprém környéki szakasza mellett a 405-ös, a 8-as és a 4-es főút. Bár a 2007-hez adatokhoz képest tavaly jelentősen csökkent a személyi sérüléses balesetek száma – a halálos kimenetelűeké például 21,52 százalékkal -, az osztályvezető úgy látja: a szigorra, így a fix traffipaxok beállítására nagy szükség van.
Az előírt sebességnél gyorsabban hajtók jelenleg harmincezer és százezer forint közötti pénzbüntetésre számíthatnak.