A Népszabadság úgy tudja, hogy valószínűleg a szabálysértési törvény módosításával találnak megoldást arra, hogy miként szankcionálják a szmogriadó szabályai ellen vétő autósokat, és a bírságolásra a rendőröket is felhatalmaznák.

Döntés kérdése az is, hogy a szabálysértési eljárást a rendőrség vagy az önkormányzati jegyzők folytassák-e le. Miután a szmogriadó elrendelése települési hatáskör, vélhetően ez utóbbi megoldást választják – olvasható a Népszabadságban.

A napilap szerdai cikke szerint a vasárnapi és a hétfői események alapján nyilvánvaló, hogy senki nem készült fel a szigorúbb uniós levegővédelmi normák alkalmazására, amelyek tavaly ősz óta vannak érvényben.

A cikk felhívja a figyelmet arra, hogy az új közösségi szabályozás – amelyet Magyarország elsőként vett át – igen szigorú, azt azonban nem mérték fel, hogy mit jelent, ha már köbméterenként 75 mikrogrammnyi szálló por esetén életbe lép a tájékoztatási kötelezettség, száz mikrogrammnál pedig szmogriadót kell elrendelni. Pedig a korábbi adatok is figyelmeztettek rá: például a fővárosban több ponton számolni kell azzal, hogy évente ötven-hatvan, de néhol akár száz olyan nap is lehet, amikor a légszennyezettség mértéke az új határértéket túllépi – olvasható a cikkben.

A napilap egy másik cikke szerint az elmúlt telek tapasztalatai alapján évente 3-4 esetben kell elrendelni majd szmogriadót.

A Közlekedéstudományi Intézet szakértői szerint pedig finomításra szorul a szmogrendelet, mert bár tízszer annyi légszennyező anyagot füstölnek a levegőbe a korszerűtlen gépkocsik, mint katalizátoros társaik, szmogriadó idején mégis közlekedhetnek.