A busszal vagy hajóval bel- vagy külföldi utakon részt vevő utasok tájékoztatásáról, fennakadások esetén nyújtandó segítségről, kártérítésről, késések esetén szükséges intézkedésekről, a mozgáskorlátozottaknak kijáró különleges elbánásról és az ezeket ellenőrző nemzeti szervek létrehozásáról fogadott el két jogszabálytervezetet a Bizottság csütörtökön.
A Bizottság úgy látja, hogy a közlekedési piacnyitás nem járt együtt a minőségi előírások és szolgáltatások várt kialakulásával a buszutak és a hajóutak esetében. Ezért többek között az utasok jogainak jobb végrehajtását, a viták felhasználóbarát rendezését és az összes vállalkozás által alkalmazandó jogorvoslati formulát szeretnének uniós szinten létrehozni a két csütörtökön közzétett jogszabálytervezettel. A szabályokat minden járatra érvényessé tennék, függetlenül attól, hogy helyi, belföldi vagy külföldi útról van szó.
Ma ugyanis a közös eljárások hiánya miatt az utasoknak eltérő eljárásokat és határidőket kell követniük, ami összetetté teszi számukra a jogaik érvényesítését. Részben ezek orvoslására, részben a szabályok valóságban történő végrehajtására a tagországoknak végrehajtási szerveket kell létrehozniuk. Így amikor a busszal vagy hajóval közlekedő utas úgy véli, hogy az említett jogokat nem tartották tiszteletben, felhívhatja a vállalkozás figyelmét az ügyre. Ha pedig nem elégedett a válasszal, akkor a tagállama által kijelölt nemzeti végrehajtási szervhez fordulhat a panaszával.
„Az Európai Unió nem engedheti meg magának, hogy a választott közlekedési módtól függően az utasok különböző szintű jogvédelemben részesüljenek. Ezzel a két új rendelettel már valamennyi közlekedési módra kiterjed a jogvédelem. Bármely utas nyugodtan választhatja az általa kívánt közlekedési módot, tudván, hogy a jogai a választásától függetlenül egyformán érvényesülnek” – mondta Antonio Tajani, az Európai Bizottság alelnöke, közlekedéspolitikáért felelős biztos a bejelentés kapcsán.
Tajani szerint a fogyatékkal élők és a csökkent mozgásképességű személyek gyakran nem tudnak busszal vagy hajóval utazni, mert ezek szolgáltatásai nem akadálymentesek, és senki nem biztosítja a számukra szükséges segítséget. Ennek a helyzetnek a feloldására a bizottsági javaslat megtiltja megkülönbözetésüket az utazás lefoglalása, illetve a járműbe vagy hajóba való beszállás kapcsán. A javaslat értelmében amennyiben az utas előzetesen jelzi erre vonatkozó igényét és az indulási időpont előtti előre meghatározott időpontban megérkezik a buszpályaudvarra vagy a kikötőbe, a segítségnyújtás ingyenes. Azt is kikötné a Bizottság, hogy a buszpályaudvarok és a kikötők személyzetének megfelelő ismeretekkel kell rendelkezniük a fogyatékkal élő személyeknek nyújtandó segítségről.
A javaslat előirányozza, hogy fennakadás vagy a szolgáltató által lemondott utak esetében a vállalkozásoknak megfelelő információkkal, segítséggel és ésszerű alternatív szolgáltatásokkal kell ellátniuk az utasokat. Akik nem teljesítik ezeket a követelményeket a jegy ára alapján számított kártérítést kötelesek fizetni. A Bizottság számításai szerint a plusz információ nyújtására vonatkozó kötelezettség maximum utasonként 0,6 euróval növelheti a vállalatok költségeit.
A szöveg kitér az utasokkal és poggyászukkal kapcsolatos felelősségére vonatkozó szabályokra is. Az utasok egységes szintű kártérítési összegekre lesznek jogosultak amennyiben életbe lép a javaslat. További újítás lesz, hogy bizonyos körülmények teljesülésekor a vállalkozások baleset esetén egy bizonyos összeghatárig nem vonhatják kétségbe a kár értékét, azt kötelesek megfizetni az utasoknak. Haláleset vagy sérülés esetén a balesetet szenvedett utasok előzetes kifizetésekre jogosultak – melyet 220 ezer euróig nem vonhatnak kétségbe a társaságok -, hogy kezelni tudják azokat a pénzügyi nehézségeket, amelyekkel ők vagy a családjuk szembekerült.