A Közösség egész területén általában szabadon forgalmazhatónak kell tekinteni azt a terméket, amelyet az Unió egy tagállamában jogszerűen állítanak elő és forgalmaznak. Ugyanez érvényes a termék uniós besorolására is. Főosztályvezetői körlevéllel pedig nem lehet felülbírálni egy jogszabályt. A látszólag egymástól független megállapítások mögött a konkrét ügy: a mopedautósok megkülönböztetése.
A mopedautó segédmotorral hajtott, kicsi, négykerekű jármű. Óránként 45 kilométer a csúcssebessége, a fogyasztása pedig egy-két liter. Az Európai Unióban a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolják. Jogosítvány nélkül vezethető, van, ahol akár már14 éves kortól. Magyarországon ezzel szemben megtörtént, hogy a rendőr szabálysértési feljelentést tett, mert egy ilyen jármű szerinte nem felelt meg a KRESZ előírásainak. Az ügyben egy panaszos fordult az állampolgári jogok biztosához, ezt még három másik kárvallott beadványa is követte.
Szabó Máté ombudsman vizsgálata során megállapította, hogy a rendőri intézkedések azon az jogszabály-értelmezésen alapultak, amelyet előbb az egykori Közlekedési Főfelügyelet egyik főosztályvezetője körlevelében, utóbb pedig a Nemzeti Közlekedés Hatóság főosztályvezetője az ORFK-nak leírt. Ezek szerint a “mopedautó” jellemzői alapján, még ha súly, teljesítmény, és egyéb paramétereiben a segédmotoros kerékpárokra előírtakat teljesíti is, egyértelműen személygépkocsiként vesz részt a közúti közlekedésben, ezért a járműfajta meghatározásánál a gépkocsikra vonatkozó előírások az irányadók, érvényesítendők.
Az első panaszos megyéjének rendőr-főkapitánya arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy mopedautók vezetője ellen hét esetben indult szabálysértési eljárás, ebből hatot a bíróság, egyet a rendőrség maga szüntetett meg. A bíróság az eljárások során minden esetben értékelte, hogy a jármű – más uniós tagállamban kiállított típusbizonyítványa szerint – segédmotoros kerékpár. A megyei rendőri vezetés pedig már a biztos megkeresése előtt felhívta az általa irányított a rendőri szerveket arra, hogy a NKH állásfoglalása alkotmánysértő, ezért azt ne alkalmazzák.
A biztos vizsgálati jelentésében megállapítja, hogy a körlevél az állami irányításban nem jogi eszköz, a jogalkotásról szóló törvény mellőzésével alkotott, és címzettek által követett norma sérti a jogállamiság elvét, a jogbiztonság követelményét. Visszás azok magatartása is, akik egy ilyen körlevélre alapozzák hatósági fellépésüket. Az ombudsman felidézi az Európai Bíróság egy ítéletét is, amely a Közösségen belül jogszerűen előállított termékek szabad forgalmazásáról, valamint Unió-szerte érvényes, egységes besorolásukról szólt. Ha tehát egy uniós tagállam hatósága a mopedautót segédmotoros kerékpárként jellemezte, akkor Magyarországon is annak kell minősíteni – tartalmazza az ombudsman jelentése.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 2009-ben átfogó projektet indít a közlekedéssel kapcsolatos alapjogi problémákról.