Az önkormányzatokhoz telepítené a gyülekezési joggal kapcsolatos engedélyezési feladatokat a Political Capital, továbbá javasolja a “cenzúrára” lehetőséget adó előzetes bejelentési kötelezettség módosítását, részleges eltörlését – közölte a kutatóintézet hétfőn.
Az elmúlt időszak demonstrációkkal kapcsolatos tapasztalatai, vitái szükségessé teszik a gyülekezési jog szabályainak módosítását. “A Political Capital javaslata szerint egyértelművé kell tenni a mindennapi engedélyezési gyakorlatban a politikai felelősség kérdését, és ki kell vonni a rendőrséget a politikai vitákból” – tartalmazza a közlemény.
Az intézet szerint “mindenképpen káros”, ha a gyülekezési jog gyakorlásával kapcsolatos jogkörök kizárólag a rendőrség hatáskörébe tartoznak, továbbá ha a gyülekezési joggal kapcsolatos politikai vitákban a rendőrség válik az “egyik főszereplővé”.
Ezért az intézet azt javasolja, hogy “a gyülekezési joggal kapcsolatos engedélyezési feladatok tekintetében a területileg illetékes önkormányzatok járjanak el”, ugyanakkor a közrenddel, közbiztonsággal kapcsolatos feladatok továbbra is a rendőrséghez tartoznának. Ilyen szabályozás van életben Lengyelországban, Észtországban és Hollandiában, ez utóbbi országban kifejezetten tiltják is az engedélyező hatóságnak, hogy a tervezett demonstráció célját, napirendjét megtudakolják a szervezőktől.
A jelenlegi, bejelentéshez kapcsolódó szabályozás szerint a hatóság tudomására kell hozni a gyülekezés célját és napirendjét, ami “előzetes cenzúrára ad lehetőséget, arra, hogy esetleges politikai megfontolások alapján mérlegeljék egy-egy rendezvény megtarthatóságát”. Ezért a Political Capital javasolja e szabály eltörlését, azt tehát, hogy ne lehessen a demonstráció napirendjének és céljának megjelölését a bejelentésben megkövetelni.
Az Alkotmánybíróság május végi határozatában már rámutatott a gyülekezés bejelentésére vonatkozó szabályozás alkotmányellenességére, és megsemmisítette a gyülekezési törvény azon paragrafusát, amelynek alapján a rendőrség mérlegelés nélkül köteles feloszlatni a bejelentéshez kötött rendezvényt, ha azt bejelentés nélkül vagy a bejelentett időponttól, helyszíntől, útvonaltól, céltól, illetve napirendtől eltérően tartják meg.
Az intézet javaslata szerint a bejelentés elmaradása önmagában nem tehetne jogszerűtlenné egy spontán tüntetést, ha “az adott helyzetben nem várható el” annak bejelentése.
A gyülekezési jogról szóló 1989. évi törvény csak kétharmados parlamenti egyetértéssel módosítható.
A Political Capital – honlapjának tájékoztatása szerint – a londoni központú, brit-svájci Communications First Consulting Ltd. csoport tagja, minden politikai szervezettől független intézmény, amely elkötelezett a parlamentáris demokrácia és a piacgazdaság iránt. “Ez az egyetlen mérce, melyet munkánk során figyelembe veszünk” – olvasható a Political Capital honlapján.