Meglena Kuneva európai biztos március 10-én, a fogyasztók európai napjának felvezetéseképpen első alkalommal adta át az EU fogyasztóvédelmi díját.
Az első díjat Finnország nyerte el egy olyan interaktív internetes játékért, amely megtanítja a fiatal fogyasztókat online vásárlókként meglévő jogaikra és felelősségeikre. Írország, az Egyesült Királyság, Magyarország, Észtország és Norvégia külön kategóriában nyertek díjat olyan kampányokért, melyek a fogyasztói jogok innovatív és hatékony módon való ismertetése terén nyújtottak kiemelkedő teljesítményt. Az európai győztest a legjobb nemzeti fogyasztóvédelmi kampányok köréből választották, amelyek a témák lehető legszélesebb palettáját ölelték fel – a pénzügyi szolgáltatásoktól a légi utasok jogain át az sms-kölcsönökig, az online vásárlástól az élelmiszerekre vonatkozó tájékoztatáson keresztül a gyermekek mint fogyasztói csoport témaköréig. A hivatalos díjátadó ünnepségre Meglena Kuneva európai biztos és valamennyi nemzeti győztes jelenlétében kerül sor a Brüsszel városközpontjában található Galeries de la Reine-ben ma délután – sajtótájékoztatóval (14.00) és valamennyi kampány nyilvános kiállításával egybekötve.
Meglena Kuneva biztos azt mondta: „A fogyasztók európai napjának közeledtével a következőket üzenem Európa 490 millió fogyasztójának: Önöknek egyértelmű jogaik vannak, amelyekkel habozás nélkül élniük kell. A piacot a fogyasztók működtetik. A versenynek a fogyasztók adnak lendületet. Ne féljenek tehát választani, váltani, kérdezni és probléma esetén reklamálni. Örömömre szolgál, hogy – mint ezek az igazán lenyűgöző kampányok is mutatják – a tagállamokban ilyen nagy erőket fordítanak ennek az üzenetnek a terjesztésére.”
A legkiemelkedőbb nemzeti kampányok kiválasztása
A fogyasztók napjának előkészítéseképpen a tagállamokat (valamint Norvégiát és Izlandot) felkérték, hogy országos verseny során válasszák ki az év legjobb fogyasztóvédelmi kampányát, és juttassák tovább a győzteseket a Bizottsághoz az európai „döntőbe”. Az EU-szintű megmérettetés lehetőséget adott arra, hogy a nemzeti és független szervezetek a fogyasztói jogok terjesztésére irányuló munkáját érdemük szerint ismerjék el. Lehetővé tette a tagállamok számára azt is, hogy polgáraik figyelmét a legégetőbb fogyasztói kérdésekre irányítsák, és hogy megosszák egymással a fogyasztói jogok tudatosításának módjára vonatkozó ötleteiket. A versenyeket nemzeti szinten az Európai Fogyasztói Központok koordinálták. A győztes kampányok többé-kevésbé ugyanazt az üzenetet hordozták: a fogyasztóknak ismerniük kell jogaikat és élniük kell velük mindennapjaik során. Az egybehangzó üzenetet ugyanakkor rendkívül változatos témákon és megközelítéseken keresztül juttatták el a fogyasztókhoz.
Az európai fogyasztóvédelmi díj döntősei
Az európai győzteseket független zsűri válogatta ki, nagyfokú eredetiségük, illetve kampányaik találó volta és hatékonysága alapján.
Az első díjat Finnországnak (a finn fogyasztóvédelmi ügynökségnek) ítélték oda a „Galactor – a kódfeltörők” („Galactor – The Codebreakers”) elnevezésű programért. E kampány – egy modern és izgalmas webjáték keretében – a fogyasztói jogokra és felelősségekre tanítja a fiatal felnőtteket, különösen az internetes és mobiltelefon segítségével történő vásárlás esetében. A kampány sikerén felbuzdulva számos más tagállamban is alkalmazták azt.
A brit kampány futott be a „legeredetibb” kategória első helyezettjeként „Fogyasztói kihívás kvíz”-ével (Consumer Challenge Quiz) – amely a tanulási nehézségekkel küzdő fiatalokat segíti abban, hogy jobban tájékozott és magabiztosabb fogyasztókká váljanak. Írországnak jutott a „legjobb pénzügyi kampányért” járó elismerés egy lakossági pénzügyek intézésére létrehozott honlap kiemelkedő promotálásáért: ennek célja, hogy segítségével a fogyasztók tájékozottabban hozhassák meg pénzügyi döntéseiket. A „gyermekek” kategóriában Magyarország vitte el a pálmát három fogyasztóvédelmi témát feldolgozó országos általános iskolai rajzpályázatával. A zsűri különdíjat is odaítélt Norvégiának iTunes-kampányáért, valamint Észtországnak a felelős hiteldöntések meghozatalára irányuló kampányáért, amelyet egy független bank folytatott.
Fogyasztókkal ünnepeljük a fogyasztók napját
Meglena Kuneva európai biztos ma 14.00 órakor rövid sajtótájékoztatóval egybekötve megnyitja a nemzeti kampányok kiállítását Brüsszel belvárosában, a Galeries de la Reine-ben. A kiállítás március 10-től 11-ig tekinthető meg, így az éppen ott vásárlók is élvezhetik a kiállítást, és levonhatják a kampányok által tudatosított tanulságokat. Az európai biztos egyúttal hivatalos ünnepség keretében átnyújtja az európai dobogósok díjait is; a ceremónián ma délután a Galeries-ben számos ágazati szereplő vesz részt.