A Fővárosi Bíróság gondatlannak és szakszerűtlennek minősítette a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) két határozatát, és megsemmisítette azokat, új eljárásra kötelezve a pervesztest. A Füstirtók Egyesület azért perelte be az NFH-t, mert az nem volt hajlandó érdemben fellépni a dohányipar egyre tömegesebb méreteket öltő promóciós kampányai ellen.
A Fővárosi Bíróság két, január 29-én hozott jogerős ítéletében szakszerűtlennek minősítette az NFH két határozatát. A szóbeli indoklások szerint az NFH meg sem kísérelte érdemben felderíteni a Füstirtók Egyesület által bejelentett promóciós kampány méretét. Bár az egyesület írásos dokumentummal bizonyította, hogy 2006. március 13 és május 7-e között több mint 1600 promócióból álló illegális kampányt bonyolított le a British American Tobacco (BAT), a SPAR Magyarország Kft. és a HPS Solutions Kft., mégis csupán egyetlen promóciót vizsgált, azt is csak felületesen.
A reklámkampány lényege az volt, hogy a BAT ajándékok kilátásba helyezésével jogellenesen vett rá több tízezer érdeklődőt arra, hogy személyes adataikat illegális dohányreklámok kiküldése érdekében kezelhesse. A fogyasztóvédelmi hatóságoknak a bíróság döntése értelmében első és másodfokon is új határozatot kell hozniuk, amelyben a teljes promóciós kampányt vizsgálniuk és értékelniük kell. Így fenn áll a lehetősége annak, hogy a BAT akár 300 milliós bírságot is kénytelen lesz kifizetni. Ugyan annak a cigaretta márkának egy másik – szintén több mint 1600 promócióból álló – kampánynak megszervezéséért a BAT-ot első fokon ugyanis már ekkora bírsággal sújtotta a hatóság.
Ha a fogyasztóvédelmi hatóságok hajlandóak lesznek a bírósági ítéletnek megfelelő határozatokat meghozni, és elrettentő mértékű bírsággal büntetni a BAT-ot, úgy nagy valószínűség szerint befellegzik a cigaretta promócióknak Magyarországon. Ezért is volt precedens értékű a mai két ítélet, amely arra kötelezi a fogyasztóvédelmi hatóságokat, hogy az alibi eljárások helyett a probléma valós súlyával arányos szankciókkal szegje kedvét a dohányipari cégek 15 éve folyamatosan törvénysértő reklámozási gyakorlatának. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos a BAT-ot és a Philip Morrist is kötelezte már a promóciók során összegyűjtött személyes adatok megsemmisítésére.
A dohányipari cégek hatékonyságát jelzi, hogy egyre több gyerek szokik rá egyre fiatalabb korban a dohányzásra, a fogyasztóvédelmi hatóságok cinkos “félrenézésének” is köszönhetően. Az NFH jelenleg is támogatja a BAT-nak a gyermekek rászokását ösztönző “Felelősségteljes Kereskedő Programját. Ennek lényege, hogy az üzletek ajtajára kiírják: “Mi nem szolgálunk ki 18 éven aluliakat dohánytermékekkel”, pedig dehogynem. Az egészségügyi tárcát 2007. augusztus 29-én sikerült rávennünk arra, hogy ne támogassa tovább ezt a hazug akciót, a gazdasági-, a szociális-, és a pénzügyi tárca viszont továbbra is alkalmasnak tartja a dohányipart arra, hogy megakadályozza a gyermekdohányzást.