Egységesen három ponttal emelkedik a közúti közlekedésben a szabályszegésekhez rendelt pontok száma – mondta Juhász Gábor, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium államtitkára szerdán az Országgyűlésben.
A szándékos bűncselekmény esetén adható pontszám 10, a gondatlan elkövetés miatt adható 7 lesz, szabálysértés esetén, annak súlyosságától és gyakoriságától függően, 1-6 pont adható – közölte a politikus a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló törvény módosításának általános vitájában.
A szabálysértésekhez kapcsolódó pontokat kormányrendelet rögzíti – jegyezte meg.
Mint mondta, az autóvezető pontjait utánképzésen való önkéntes részvétellel csökkentheti, 12 pontig 9 ponttal, 13 és 17 pont között 6 ponttal. Emlékeztetett rá, hogy 18 pontnál bevonják a jogosítványt.
Juhász Gábor szerint az elmúlt évek azt bizonyították, hogy a pontrendszernek van létjogosultsága, de szigorítani kell.
Az államtitkár közölte: az előterjesztés szerint a törvény hatálya kiterjed ezentúl arra a magyar állampolgárra is, akinek jogosítványát külföldi hatóság a járművezetés ottani gyakorlása miatt kicserélte, de az állampolgár külföldi tartózkodása után elmulasztotta a magyar vezetői engedély újraigénylését.
Juhász Gábor elmondta: a kormány nem gondolja, hogy ezzel a törvényjavaslattal a közlekedési morál jobbításának kizárólagos megoldását nyújtja. Az előterjesztés finomítása lehetséges – fűzte hozzá.
Rába László (MSZP) pártja támogatásáról biztosítva a javaslatot azt mondta, hogy a törvénymódosítással három súlyos szabálysértés után bevonhatják a vezetői engedélyt. Hozzátette: a pontrendszer 2001 januári bevezetése óta 2006 decemberéig mindössze 330 embertől vonták be a jogosítványt.
Kitért arra, hogy évente 20 ezer személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történik Magyarországon, évente több mint 1.300-an halnak meg az utakon. Szavai szerint a legnagyobb probléma “az agresszív, a közutakat versenypályának használó, őrülten száguldozó sofőrök nagy száma”.
Kontrát Károly (Fidesz) szerint valóban tenni kell azért, hogy megállítsák a balesetek növekvő számát, ebben a Fidesz támogatja a kormányt. Ugyanakkor úgy vélekedett: a szigorítás nem csodafegyver, a javulásban szerepet játszhat az utak, az autók állapota, a rendőrség hozzáállása.
Az ellenzéki politikus szerint a szükségesnél lényegesen szigorúbb pontrendszert vezetne be az előterjesztés, és veszélyes az, hogy megváltozik a pontok közötti jelenlegi arány.
Hankó Faragó Miklós (SZDSZ) frakciója támogatásáról biztosítva a törvényjavaslatot elmondta: a gyors és elkerülhetetlen felelősségre vonás a legnagyobb visszatartó erő. Úgy vélte, gyakrabban kellene büntetni. Hatékonyabb lenne – folytatta – ha attól kellene tartania a közlekedés résztvevőinek, hogy szinte biztos, hogy mindig megbüntetik, ha hibázik.
Helyesnek tartotta, hogy komplex intézkedéscsomagot akar megvalósítani a kormány. Az Országgyűlés által tárgyalt törvényjavaslatokban, például az objektív felelősségről szólóban sokkoló hatású módosítások vannak.
Fónagy János (Fidesz) azt mondta: módosításokkal támogatni fogja az előterjesztést. Önmagában a pontrendszer nem oldja meg a kérdést, ha a rendőrség egy gyenge hatalom bizonytalan képviselője.
Mécs Imre (MSZP) is azon a véleményen volt, hogy az ellenőrzések gyakorisága nem megfelelő. A nagyobb európai városokban külön szervezet felel a közlekedés lebonyolításért, míg Budapesten nincs ilyen, de meg kellene fontolni ennek létrehozását – tette hozzá.
Juhász Gábor államtitkár a vitában elhangzottakra válaszolva nem vonta kétségbe, hogy nagyon szigorú lesz a pontrendszer, de ezt indokoltnak tartotta. Mint mondta, a segítségnyújtás elmulasztása, a közúti veszélyeztetés, járművezetés ittas vagy bódult állapotban, cserbenhagyás jogosítvánnyal csak egyszer lehetséges, mert a következő alkalommal bevonják a jogosítványt – közölte.
Hozzátette: a rendelkezéseket módosító indítvánnyal lehet árnyalni.
Az államtitkár visszautasította a rendőrséget ért kritikákat. Úgy vélte, a rendőrök megállítanak mindenkit, és ha szükséges, el is járnak vele szemben.