Jövő januártól könnyen rajtaveszt, aki elveszett, lopott vagy hamis iratokkal próbál meg egy ingatlanon túladni, illetve céget alapítani; a jogügyletek biztonságának javításáról elfogadott törvénymódosítás szerint az ügyvédek ellenőrizhetik ugyanis, hogy a bemutatott okmány érvényes, és az eltűnését sem jelentették be – írta a csütörtöki Népszabadság.
A lap ismertetése szerint az ügyvédek ezt az interneten januártól elérhető rendszer segítségével tehetik majd meg. A központi adatbázisokból lesznek elvileg lekérhetőek az ügyfelek, illetve az ügyletek tárgyainak szükséges adatai. S míg az ügyvédek választhatnak, hogy élnek-e ezzel a lehetőséggel, a közjegyzőknek és a bírósági végrehajtóknak kötelező lesz ily módon ellenőrizni ügyfeleik adatait, okmányaik valódiságát.
Ha ilyenkor körözött igazolványra bukkannak, azt a rendőrségnél be kell jelenteni – mondta Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke. További kétségek esetén az ügyvédek elektronikus úton lekérhetik a személyi adatokat és a fényképet is. Igaz, ehhez a félnek írásban hozzá kell járulnia, de ha egy gyanús ügylet szereplője megtagadja a beleegyezését, biztos lehet abban, hogy az ügyvéd sem készíti el az adásvételi szerződést, a cégalapításhoz sem adja a nevét – olvasható a lapban.